Nyheter

19 februari 2018

Bättre beslutsunderlag behövs – livlig debatt i Riksdagen

Intresset var stort när Lars Beckman, riksdagsledamot (M) och Jasemko Omanovic, riksdagsledamot (S) bjöd in till högintressant hearing i riksdagen. där en första version av rapporten ”Mer pang för pengarna – hur de samhällsekonomiska analyserna kan utvecklas med lärdomar från Nya Ostkustbanan” presenterades. Henrik Andersson, strategikonsult och rapportförfattare SWECO, lade fram slutsatserna från arbetet. – Hur de […]

14 februari 2018

De samhällsekonomiska modellerna engagerar

Idag anordnas en hearing i riksdagen som handlar om de samhällsekonomiska modellerna som används som beslutsunderlag inom bl a regeringskansliet kan förbättras. Intresset har varit mycket stort, och tyvärr fick inte alla som ville komma plats.  – Detta är en fråga som verkligen engagerar. När man ska fatta beslut om vilka infrastrukturinvesteringar som ska göras […]

16 januari 2018

Högintressant riksdagsseminarium den 14 februari

INBJUDAN: Lunchhearing i Riksdagen den 14 februari 2018 11.30 – 13.15 Snart fattar regeringen beslut om den nya nationella infrastrukturplanen. Då spelar de samhällsekonomiska kalkylerna stor roll, trots att de har uppenbara brister. Det blir extra tydligt när man tittar på konkreta effektbedömningar. SCA investerar just nu åtta miljarder i Östrands massafabrik. Den nya fabriken – som är […]

13 januari 2018

Ännu bättre måluppfyllelse för Nya Ostkustbanan

Nya Ostkustbanan visade i sitt remissvar i slutet av november att ett dubbelspår mellan Gävle och Härnösand är en av de satsningar som effektivt tacklar de sex samhällsutmaningar som regeringen lyfte fram i propositionen Infrastruktur för framtiden. Ett dubbelspår mellan Gävle och Härnösand uppfyller med råge fyra av dessa utmaningar. Nya Ostkustbanan ökar kapaciteten på järnvägen i […]

12 januari 2018

Möte mellan infrastrukturministern och Nya Ostkustbanan

Nya Ostkustbanan passade på att möta infrastrukturminister Tomas Eneroth i samband med Transportforum i Linköping. Ministern hade bjudit in till speed-date och Nya Ostkustbanan var inte sena att nappa på erbjudandet. Eneroth är, trots sin korta tid som infrastrukturminister, väl insatt i de krav som Nya Ostkustbanan har fört fram. Han har vid flera tillfällen […]

8 januari 2018

Hur kan de samhälls­ekonomiska analyserna utvecklas med lärdomar från Nya Ostkustbanan?

Snart fattar regeringen beslut om den nya nationella infrastrukturplanen. Då spelar de samhällsekonomiska kalkylerna stor roll, trots att de har uppenbara brister. Det blir extra tydligt när man tittar på konkreta effektbedömningar. SCA investerar just nu åtta miljarder i en Östrands massafabrik. Den nya fabriken – som är resultatet av en av de absolut största och viktigaste […]

5 januari 2018

Året som gick

2017 var ett år fullt av aktiviteter och viktiga möten! Stor energi har lagts på att nå ut till viktiga beslutsfattare, men också på att vässa våra argument. Vi har ordnat seminarier på Riksdagen, träffat viktiga beslutsfattare och stärkt våra kontakter med näringslivet och andra intressenter.  Bolaget har arbetat intensivt för att med hjälp av […]

12 december 2017

EU: Ytterligare satsningar på Nya Ostkustbanan krävs

Sverige har åtagit sig att bygga ut vissa vägar och järnvägar så att EU får ett sammanhållet stomnät. I en färsk granskning från Riksrevisionens framkommer att regeringen och Trafikverket inte har prioriterat detta åtagande i den nationella infrastrukturplaneringen, vilket riskerar att leda till att EU-målen inte nås i tid. Kritiken handlar bl a om sträckningen […]

5 december 2017

SJ dementerar felaktiga uppgifter

– Uppgifter förekommer i media om att SJ planerar för att tågen inte ska stanna i Hudiksvall. SJ har inga sådana planer, Hudiksvall kommer fortsatt att vara en viktig och prioriterad station – alla dagtåg som passerar Hudiksvall kommer att göra uppehåll där, säger Jan Kyrk, Affärschef på SJ. SJ dementerar kraftfullt uppgifter om att tågen inte […]

29 november 2017

Gävle – Kringlan viktig pusselbit i nationella planen

– Det är bra att Trafikverket föreslagit  dubbelspårsutbyggnad på etappen Gävle – Kringlan, men problemet är att satsningen ligger väldigt sent i planperioden och att satsningen inte har full finansiering. Detta är en mycket viktig satsning för att koppla ihop Ostkustbanan, Norra stambanan, Bergslagsbanan och Gävle Hamn på ett sätt som kommer hela det nationella […]

Arkiv