Nyheter
Regionråd: Stärk infrastrukturen i hjärtat av Sverige
Debattartikel av Gävleborgs regionsråd Patrik Stenvard (M), Alexander Hägg (M) och Frida Stål (M) publicerad i Gävle Dagblad 23 augusti: Patrik Stenvard (M), regionråd, Frida Stål (M), regionråd och Alexander Hägg (M), regionråd. Med semesterns trafikköer färskt i minnet kan nog de flesta skriva under på att infrastrukturen i Gävleborg behöver stärkas. Storhelger som midsommar,…
Sveriges längsta flaskhals lever inte upp till EU:s krav – starkt argument för Nya Ostkustbanan
Ingela Bendrot – Den svenska infrastrukturplaneringen måste leverera på EU-kraven, eftersom kraven bygger på en överenskommelse mellan EU-kommissionen och EU:s medlemsländer. Vi utgår därför från att hela Nya Ostkustbanan kommer in i nästa infrastrukturplan. Då är det rimligt att EU accepterar att Nya Ostkustbanan blir klar 2035 i stället för 2030, säger Ingela Bendrot, vd…
Bygg klart Nya Ostkustbanan till 2035
Denna text har publicerats i Dagens industris bilaga om Västernorrland – Nya Ostkustbanan är inte bara en angelägenhet för södra Norrland, utan för hela EU. Det är Nya Ostkustbanan som knyter samman norra Sverige med resten av Europa, säger Glenn Nordlund som är ordförande för Nya Ostkustbanan. Kapaciteten i järnvägssystemet är skrämmande låg just nu.…
”Dags för en rejäl dos nytänkande”
Debattartikel publicerad i Transportnytt nr. 5 2024 Det har varit ett mörkt år för svensk järnväg. Rekordstora förseningar, inställda tåg och flera tågurspårningar. Tågtrafiken har ökat, men järnvägen har inte byggts ut i den takt som är nödvändig. Järnvägen är sårbar, särskilt det 27 mil långa enkelspåret mellan Gävle och Härnösand som brukar kallas Sveriges…
Dubbelspårets dag 2024 – bygg klart Nya Ostkustbanan till 2035!
Den 17 maj gick årets upplaga av Dubbelspårets dag av stapeln i form av ett kunskapsseminarium och en bolagsstämma för Nya Ostkustbanan. Mötet arrangerades i ett soligt och varmt Sundsvall och samlade ett 50-tal deltagare. Bolagets ordförande Glenn Nordlund Region Västernorrland och vice ordförande Anna Sundberg (SD) från Region Gävleborg hälsade välkomna. Glenn Nordlund, som…
Almedalsseminarium om hur Botniska korridoren kan påskyndas
Botniska korridoren, Nya Ostkustbanan, Norrbotniabanan och North Sweden European Office bjuder in till Almedalsseminarium, officiellt sidoevent till informella transportministermötet i Göteborg 13-14 augusti. Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) deltar i vårt seminarium i Almedalen onsdag 26 juni kl. 16.30-17.30 med efterföljande mingel på Norra Scen. Kan nordisk samverkan och nya finansieringslösningar skynda på den nödvändiga utbyggnaden…
I väntans tider… på ett land som håller ihop
3,85 miljoner. Så många förseningsminuter blev det för passagerartågen i Sverige under 2023. Det värsta tågåret på mer än ett decennium med andra ord. Centerpartiets riksdagsledamot Anne-Li Sjölund från Sundsvall är en av dem som fått sin beskärda del när det gäller förseningar. Hon vill definitivt inte kalla sig landets mest otursförföljda tågresenär, men om…
Härnösand – en residensstad med nytt självförtroende
På bilden: Härnösands kommunstyrelseordförande Andreas Sjölander (S) framför Hernö Gins hotellbygge – den kanske viktigaste symbolen för framtidstron och den nya investeringslusten i länets residensstad. Foto: Marie Zetterlund. Härnösand – en residensstad med nytt självförtroende Det har varit lite si och så med självkänslan för Västernorrlands residensstad de senaste decennierna. 2015 lämnade Mittuniversitetet stan. 2021…
Välkommen till Dubbelspårets dag 17 maj i Sundsvall!
Lyssna till senaste nytt om dubbelspårsutbyggnaden Träffa några av de på Trafikverket som jobbar med utbyggnaden av dubbelspårsetappen Sundsvall – Dingersjö Få de bästa argumenten och ny fakta. Vi presenterar flera nya rapporter. Nya Ostkustbanans vd Ingela Bendrot och Lars Nilsson från Trogon Consulting medverkar. Vi bjuder in till samtal och frågor – hur kan vi tillsammans stärka…
Tydligt budskap till regeringen: Bygg klart till 2035!
Idag lämnar Nya Ostkustbanan sitt remissyttrande till regeringen. Budskapet är tydligt i det faktaspäckade remissvaret. Varför Nya Ostkustbanan måste byggas klart sammanfattas i sex punkter. Nya Ostkustbanan har också låtit ta fram en utbyggnadsmanual som visar hur en utbyggnad kan genomföras till 2035, samt en analys av kapaciteten i järnvägssystemet norr om Dalälven. Tillsammans ger…