Nyheter

3 oktober 2024

Regeringens proposition öppnar nya möjligheter – men vi saknar tydligt besked om Nya Ostkustbanan

På regeringens pressträff framgick att den ekonomiska ramen för åren 2026–2037 ökar med hela 27 procent i förhållande till nuvarande ram, vilket är en större ökning än många hade förväntat sig. Regeringen öppnar också upp för alternativ finansiering och alternativa genomförandeformer, exempelvis i form av statliga bolag. Det skapar nya möjligheter. Men samtidigt saknas viktiga…

19 september 2024

Vd-reflektioner med anledning av regeringens budetproposition

Idag lämnades regeringens budgetproposition över till Riksdagen. Många nyheter har presenterats under de senaste veckorna, bland annat kraftigt utökad ekonomisk ram för transportpolitiken. Det är mer än välkommet. Men jag kan ändå inte låta bli att vara ambivalent – jag vet inte om jag ska känna glädje eller tilltagande oro. Om ett par veckor får…

23 augusti 2024

Regionråd: Stärk infrastrukturen i hjärtat av Sverige

Debattartikel av Gävleborgs regionsråd Patrik Stenvard (M), Alexander Hägg (M) och Frida Stål (M) publicerad i Gävle Dagblad 23 augusti: Patrik Stenvard (M), regionråd, Frida Stål (M), regionråd och Alexander Hägg (M), regionråd. Med semesterns trafikköer färskt i minnet kan nog de flesta skriva under på att infrastrukturen i Gävleborg behöver stärkas. Storhelger som midsommar,…

1 juli 2024

Nya Ostkustbanan i Almedalsvimlet

På plats fanns bolagets vd Ingela Bendrot samt några av styrelsens ledamöter bland annat Anna Sundberg, Niklas Säwén och Erik Lövgren. I vimlet mötte vi även ministrar, statssekreterare, riksdagsledamöter, andra påverkansorganisationer, ledande region- och kommunpolitiker samt politiker och kollegor från samarbetet Botniska korridoren.  

28 juni 2024

Ebba Busch: ”Bygg klart hela Ostkustbanan” 

Det blev ett minst sagt tydligt besked från Ebba Busch på Kristdemokraternas dag i Almedalen. I en Ekoutfrågning på torsdagsmorgonen slog hon ett slag för att frigöra ungefär 50 miljarder om året till strategiska järnvägs- och väginvesteringar. På frågan om hur pengarna skulle användas svarade hon blixtsnabbt ”Bygg klart hela Ostkustbanan”. Kristdemokraterna vill öka investeringarna…

Man som står på scen och talar inför människor.
27 juni 2024

Välbesökt Almedalsseminarium

Onsdag 26 juni höll Nya Ostkustbanan tillsammans med Botniska korridoren, Norrbotniabanegruppen och North Sweden European Office ett Almedalsseminarium som tillika var ett officiellt sidoevent till det informella transportministermötet i Göteborg som hålls 13–14 augusti i år. Eventet var ett av årets tyngsta infrastrukturevent med alla de viktigaste nyckelaktörerna på plats.   Vårt event blev välbesökt!…

27 juni 2024

Viktigt inspel till det informella nordiska ministermötet i Göteborg

Bilden: Jonny Lundin, ordförande i samarbetet Botniska korridoren överlämnade på uppdrag av arrangörerna Almedalsdeklarationen till infrastrukturminister Andreas Carlson. Fotograf: Vladimir Hartvig   Sverige har just nu ordförandeskapet i Nordiska ministerrådet. Redan innan jul inleddes ett arbete för att få till stånd ett sidoevent till det kommande ministermötet i Göteborg, vilket ledde fram till att vårt…

14 juni 2024

Sveriges längsta flaskhals lever inte upp till EU:s krav – starkt argument för Nya Ostkustbanan

Ingela Bendrot – Den svenska infrastrukturplaneringen måste leverera på EU-kraven, eftersom kraven bygger på en överenskommelse mellan EU-kommissionen och EU:s medlemsländer. Vi utgår därför från att hela Nya Ostkustbanan kommer in i nästa infrastrukturplan. Då är det rimligt att EU accepterar att Nya Ostkustbanan blir klar 2035 i stället för 2030, säger Ingela Bendrot, vd…

10 juni 2024

Bygg klart Nya Ostkustbanan till 2035

Denna text har publicerats i Dagens industris bilaga om Västernorrland – Nya Ostkustbanan är inte bara en angelägenhet för södra Norrland, utan för hela EU. Det är Nya Ostkustbanan som knyter samman norra Sverige med resten av Europa, säger Glenn Nordlund som är ordförande för Nya Ostkustbanan. Kapaciteten i järnvägssystemet är skrämmande låg just nu.…

7 juni 2024

”Dags för en rejäl dos nytänkande”

Debattartikel publicerad i Transportnytt nr. 5 2024 (öppnas i ny flik). Det har varit ett mörkt år för svensk järnväg. Rekordstora förseningar, inställda tåg och flera tågurspårningar. Tågtrafiken har ökat, men järnvägen har inte byggts ut i den takt som är nödvändig. Järnvägen är sårbar, särskilt det 27 mil långa enkelspåret mellan Gävle och Härnösand…

Arkiv