Nyheter
Dubbelspårets dag 2024 – bygg klart Nya Ostkustbanan till 2035!
Den 17 maj gick årets upplaga av Dubbelspårets dag av stapeln i form av ett kunskapsseminarium och en bolagsstämma för Nya Ostkustbanan. Mötet arrangerades i ett soligt och varmt Sundsvall och samlade ett 50-tal deltagare. Bolagets ordförande Glenn Nordlund Region Västernorrland och vice ordförande Anna Sundberg (SD) från Region Gävleborg hälsade välkomna. Glenn Nordlund, som…
Almedalsseminarium om hur Botniska korridoren kan påskyndas
Botniska korridoren, Nya Ostkustbanan, Norrbotniabanan och North Sweden European Office bjuder in till Almedalsseminarium, officiellt sidoevent till informella transportministermötet i Göteborg 13-14 augusti. Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) deltar i vårt seminarium i Almedalen onsdag 26 juni kl. 16.30-17.30 med efterföljande mingel på Norra Scen. Kan nordisk samverkan och nya finansieringslösningar skynda på den nödvändiga utbyggnaden…
I väntans tider… på ett land som håller ihop
3,85 miljoner. Så många förseningsminuter blev det för passagerartågen i Sverige under 2023. Det värsta tågåret på mer än ett decennium med andra ord. Centerpartiets riksdagsledamot Anne-Li Sjölund från Sundsvall är en av dem som fått sin beskärda del när det gäller förseningar. Hon vill definitivt inte kalla sig landets mest otursförföljda tågresenär, men om…
Härnösand – en residensstad med nytt självförtroende
På bilden: Härnösands kommunstyrelseordförande Andreas Sjölander (S) framför Hernö Gins hotellbygge – den kanske viktigaste symbolen för framtidstron och den nya investeringslusten i länets residensstad. Foto: Marie Zetterlund. Härnösand – en residensstad med nytt självförtroende Det har varit lite si och så med självkänslan för Västernorrlands residensstad de senaste decennierna. 2015 lämnade Mittuniversitetet stan. 2021…
Välkommen till Dubbelspårets dag 17 maj i Sundsvall!
Lyssna till senaste nytt om dubbelspårsutbyggnaden Träffa några av de på Trafikverket som jobbar med utbyggnaden av dubbelspårsetappen Sundsvall – Dingersjö Få de bästa argumenten och ny fakta. Vi presenterar flera nya rapporter. Nya Ostkustbanans vd Ingela Bendrot och Lars Nilsson från Trogon Consulting medverkar. Vi bjuder in till samtal och frågor – hur kan vi tillsammans stärka…
Tydligt budskap till regeringen: Bygg klart till 2035!
Idag lämnar Nya Ostkustbanan sitt remissyttrande till regeringen. Budskapet är tydligt i det faktaspäckade remissvaret. Varför Nya Ostkustbanan måste byggas klart sammanfattas i sex punkter. Nya Ostkustbanan har också låtit ta fram en utbyggnadsmanual som visar hur en utbyggnad kan genomföras till 2035, samt en analys av kapaciteten i järnvägssystemet norr om Dalälven. Tillsammans ger…
Nordanstig – pendlarkommunen som har det bra som det är
På bilden: Kommunstyrelsens ordförande i pendlarkommunen Nordanstig, Ola Wigg (S), ser Nya Ostkustbanan och dubbelspåret som den viktigaste nyckeln för jobb och tillväxt i södra Norrland. Nordanstig – pendlarkommunen som har det bra som det är – Alla vill ha tillväxt, men det behöver ju inte vara så våldsamt. Vi har inga storvulna ambitioner om…
Ostkustbanan – en 97-åring i behov av en rejäl dos kärlek…
14 februari. En dag för kärlek, omtanke och omvårdnad. Få objekt är i så stort behov av kärlek som gamla Ostkustbanan och Ådalsbanan mellan Gävle och Västeraspby. Regeringens ambition att ”vårda det vi har” i järnvägssystemet och infrastrukturen lovar gott för den ledbrutne 97-åringens hälsa. Men tyvärr saknas pengar till den upprustning som krävs i…
Kramfors – småföretagarkommunen och kärnan i världsarvet
På bilden ovan: ”De nya, moderna etableringarna i vår region; vätgas- och batterisatsningarna till exempel är precis som tidigare industrisatsningar kopplade till det som alltid varit våra grundstyrkor, nämligen skogen, vattnet och vinden”, säger Kramfors kommunstyrelseordförande Malin Svanholm (S). Kramfors – småföretagarkommunen och kärnan i världsarvet Ingenstans i världen är landhöjningen så betydande som i…
Bristfälliga trafikprognoser från Trafikverket
Trafikverket bygger sina planer på trafikprognoser som i sin tur bland annat bygger på uppskattningar av den ekonomiska utvecklingen och befolkningsutvecklingen. Trafikverket har tidigare visat att man inte har förstått utvecklingen i norra Sverige. Men inför framtagandet av underlaget till inriktningsplanering har Trafikverket fått ett antal uppdrag från regeringen som handlar om den förväntade kraftiga…