Nyheter

Goda nyheter: Regeringen säger nej till Trafikverkets förslag om att senarelägga Gävle–Kringlan

Idag presenterade infrastrukturminister Tomas Eneroth regeringens nya nationella plan för transportinfrastrukturen för 2022–2033. För Nya Ostkustbanan blev det goda nyheter, Gävle–Kringlan genomförs som planerat! Trafikverkets förslag till nationell plan hade, om det hade genomförts, inneburit att fyra miljarder kronor hade tagits bort och lett till minst sju års försening av dubbelspårsutbyggnaden. Regeringens beslut innebär att […]

Även Moderaterna kräver att Nya Ostkustbanan ska byggas klart

STARKT STÖD FÖR NYA OSTKUSTBANAN! Idag var det dags för Moderaterna att kräva att Nya Ostkustbanan ska prioriteras i den kommande nationella planen. På plats i Gävle fanns Moderaternas trafikpolitiska talesperson Maria Stockhaus, Richard Herrey ledamot i Riksdagens trafikutskott samt Nya Ostkustbanans vd Ingela Bendrot. Under de senaste veckorna har partiledare och språkrör samt ledande […]

Investeringsvåg – inte bara i Norrbotten och Västerbotten!

Satsningar som Northvolts batterifabrik i Skellefteå, H2 Green Steel i Boden och Hybrit i Luleå och Gällivare är spektakulära satsningar som får mycket uppmärksamhet i media. Utifrån rapporteringen är det lätt att tro att rekordinvesteringarna enbart rör Norrbotten och Västerbotten, men det stämmer inte. Det har redan genomförts en mängd andra industriinvesteringar i mellersta och […]

KD: Bygg klart Ostkustbanan!

 Den 3 maj presenterade Kristdemokraterna sin vårmotion. En av punkterna handlade om Ostkustbanan. Sä här skriver partiet i sin motion: ”Bygg klart Ostkustbanan! För åtta år sedan satsade alliansregeringen 4,5 miljarder på att bygga dubbelspår omkring Sundsvall för att komma åt tågträngseln där. Åtta år senare har det gett goda resultat. Men fortfarande är […]

Därför är dubbelspårsuutnbyggnaden så viktig? Hör Henrik Andersson från Sweco förklara

Det finns många tunga och viktiga argument för att snabbt bygga ut dubbelspåret mellan Gävle och Härnösand. Strategikonsult Henrik Andersson, Sweco, förklarar. Se inspelningen från Dubbelspårets Dag, 8 april i Sundsvall!    

Dubbelspårets dag: Transportnoden Sundsvall

Sundsvall växer och satsar på fler bostäder och bättre pendlingsmöjligheter. Det är dock inte de enda satsningarna som sker. Infrastrukturen i och omkring Sundsvall har under senare år moderniserats på ett sätt som nästan saknar motstycke, vilket kommer att göra staden till en ännu viktigare transportnod inte bara i regionen, utan även nationellt och internationellt. […]

Dubbelspårets dag: Stor politisk samsyn om dubbelspåret

Självklart blev det en partipolitisk diskussion på Dubbelspårets dag den 8 april i Sundsvall. Det blev ett engagerat samtal mellan Västernorrlands toppkandidater till riksdagen för Socialdemokraterna, Moderaterna, Centerpartiet och Vänsterpartiet. Samsynen var oväntat stor. Alla var överens om att det är viktigt att visa en enad front och konsekvent och målmedvetet argumentera för att Nya […]

Dubbelspårets dag: Transportnoden Gävle

Kommundirektören Göran Arnell från Gävle kommun berättade om den stora stadsomvandling som nu har inletts i Gävle, med satsningar på en ny järnvägsstation vid det nya sjukhuset, fyra mil nytt dubbbelspår norrut, tusentals nya bostäder i attraktiva lägen samt helt nya verksamhetsområden. Allt detta hotas om regeringen följer Trafikverkets förslag till ny nationell transportplan. Gävle […]

Allt fler höjer nu rösten för Nya Ostkustbanan

Om mindre än två månader kommer regeringen besluta om en infrastrukturplan för de närmaste 12 åren. Trafikverkets förslag innebär stora förseningar i utbyggnaden av dubbelspår mellan Gävle och Härnösand. Inga nya etapper läggs in i planen och den redan beslutade etappen mellan Gävle och Kringlan senareläggs. Nu höjs temperaturen i infrastrukturdebatten och fler och fler röster […]

Landshövdingar och Handelskamrar höjer nu rösten utbyggd kustjärnväg

Allt fler höjer nu rösten för Nya Ostkustbanan och utbyggd kustjärnväg. Nu är det senast samtliga landshövdingar samt Handelskamrar från Stockholm i söder till Norrbotten i norr, som höjt rösten för modern kustjärnväg från Stockholm till Luleå. De menar att staten  inte kommer att kunna leva upp till sina åtaganden när det gäller järnvägsnätet om regeringen […]

Arkiv