Intervju med Rickard Andersson, Valmet

Verksamhet i Sundsvall kräver funktionella kommunikationer
– Det är otroligt – till och med extremt – viktigt att vi kan ha funktionella tågförbindelser mellan Sundsvall och Arlanda, inte minst ur ett kundperspektiv, säger Rickard Andersson, Valmets platschef i Sundsvall.
Om vi ska ha en chans att långsiktigt behålla produktion och annan viktig verksamhet i Sundsvall, måste järnvägen till Stockholm få ett dubbelspår – det är helt avgörande. Att i det läget föreslå en ”lappa och laga-lösning” så som Trafikverket nu gör är helt oförsvarligt.
För att sätta Rickard Anderssons uttalande i ett större sammanhang så kan det vara värt att ge en lite tydligare bild av detta globala storföretag:
Valmet som bland annat tillverkar anläggningar och produktionsutrustning för pappers-, massa- och bioenergiindustrin har 19 500 anställda på 130 siter i hela världen. Orderingången 2023 uppgick till 56 miljarder kronor. I Sverige finns cirka 1 700 anställda på sju siter, där Sundsvall är en av de största och viktigaste med ungefär 530 anställda och 100 underleverantörer.
Varje vecka besöker ett flertal utländska delegationer siten i Sundsvall och den unika labb- och pilotanläggningen, där man bland annat tillverkar maskiner och utrustning där spån, grot och biomassa omvandlas till flytande drivmedel.
– Förutom alla långväga besök, så är vi nog det privata företag lokalt som reser mest mellan Sundsvall och Stockholm/Arlanda, så kommunikationerna måste fungera helt enkelt! Vi kan inte lita på att tåget verkligen ”bara” tar 3,5 timmar från Sundsvall. Allt som oftast är det förseningar, så vi tvingas bygga in ”bufferttider” på ett par timmar och den osäkerhetsfaktorn och tidsförlusten är definitivt inte gynnsam för vår affärsverksamhet. Vi skulle ha väldigt mycket att vinna på dubbelspår, större tillförlitlighet och endast drygt två timmars restid, säger Rickard Andersson.
Det är just den typen av osäkerhetsfaktorer som skapar en oro kring Sundsvalls-sitens framtid, enligt Rickard Andersson.
– Det är faktiskt ingen självklarhet att verksamheten måste ligga just i Sundsvall. Valmet tittar hela tiden på vilka enheter som fungerar bäst ur alla aspekter och man kan väldigt snabbt ställa om och flytta produktion och annat till någon annan enhet i världen som fungerar bättre, och då blir flytten permanent, menar han.
I september klipptes i praktiken all järnvägstrafik mellan norra och södra Sverige. Den stora järnvägskollapsen i Västernorrland visar med all tydlighet vilka enorma konsekvenser det får när järnvägen står stilla.
– För att undvika liknande händelser i framtiden måste järnvägen byggas ut och bli mer robust. Det är viktigt ur många perspektiv – både för oss i näringslivet, men också ur ett beredskapsperspektiv, säger Rickard Andersson.
Kompetensförsörjning och godstransporter
Även om just kundperspektivet är Valmet Sundsvalls viktigaste argument för Nya Ostkustbanan, så är en förstorad arbetsmarknadsregion och möjligheterna att i framtiden flytta över gods från väg till järnväg andra viktiga aspekter.
Enligt en Sweco-rapport från 2021 ökar Sundsvalls funktionella arbetsmarknadsregion med 30 procent när Nya Ostkustbanan står färdig (antalet arbetstillfällen inom 45 minuters restid från respektive kommuncentra). I reella tal kan man säga att Sundvalls lokala arbetsmarknadsregion skulle öka från dagens drygt 76 000 arbetstillfällen till över 102 000 med Nya Ostkustbanan.
Dessutom kommer 49 yrkeshögskoleutbildningar bli tillgängliga med samma restid, jämfört med dagens 21.
– Redan idag sträcker sig vårt upptagningsområde hela vägen från Sundsvall till Stockholm. Men om det bara tar cirka två timmar till Stockholm, så tror jag faktiskt att arbetspendling kan bli möjligt till och med därifrån, menar Rickard Andersson. Han fortsätter:
– Och eftersom vi måste vara beredda på att snabbt kunna öka både vår produktion och antalet anställda, så skulle dubbelspåret underlätta den processen väsentligt.
Förhoppningar på en större investeringsvilja från EU
Idag produceras ”nyckelmaskiner” i Sundsvall som fraktas med lastbil till Göteborg. Samtal förs också med den nya Logistikparken i Sundsvall om att kunna frakta en del gods till sjöss i stället.
– Men att frakta på järnväg är inget alternativ som det ser ut idag. Däremot utesluter jag inte att det kan bli verklighet när Nya Ostkustbanan står klar.
Nu hoppas Rickard Andersson att EU ska se värdet i att investera ytterligare för att få till stånd en mer funktionell järnväg i norra Sverige – inte minst efter södra Norrlandskusten. Idag går processen på tok för långsamt, menar han.
– Enligt min uppfattning går de här processerna betydligt fortare i andra länder, inte minst i Asien som kan kapa åt sig allt större marknadsandelar.
– Vi har ambitiösa planer för Valmet i Sundsvall, men den osäkerhet som råder kring våra kommunikationer är definitivt inte bra för affärsklimatet, avslutar han.