Nyheter

31 mars 2017

Mer pang för pengarna

Hur kan de samhällsekonomiska effektbedömningarna göras mer träffsäkra? Det är en oerhört viktig fråga som berör alla större infrastrukturinvesteringar. Med rättvisande kalkylmodeller ökar chansen att de statliga pengarna läggs på rätt investeringar, dvs de som genererar störst samhällsekonomisk nytta. På samtalet deltar Trafikutskottets ordförande Karin Svensson Smith och dess vice ordförande Jessica Rosencrantz. Godset undervärderas […]

27 mars 2017

Missa inte kunskapsseminariet den 27 april!

Vilka är de största fördelarna med dubbelspår? Hur påverkas arbetsmarknaden? På vilket sätt underlättas godstrafiken? Svaren på detta och myckat annat får på vårt kunskapsseminarium i Gävle den 27 april! Lyssna till Henrik Andersson, strategikonsult från Sweco, Peder Björk, kommunstyrelsens ordförande i Sundsvall och Ingela Bendrot, vd för Nya Ostkustbanan. Henrik Andersson presenterar den omtalade nyttoanalys som bolaget tog […]

22 mars 2017

Nya Ostkustbanan träffade regeringens bostadssamordnare

Nya Ostkustbanans vd Ingela Bendrot besökte i veckan Näringsdepartementet för att träffa regeringens bostadssamordnare Johan Edstav. Hans uppgift är att identifiera områden som lämpar sig för nya stadsdelar och nya städer runt om i Sverige. – Genom halverade restider skapas helt nya förutsättningar för bostäder längs med Ostkustbanan. Närheten till den överhettade Mälardalen är en viktig konkurrensfördel för Ostkustbanan, sade Ingela Bendrot. […]

21 mars 2017

Två tidigare ministrar i täten för fler bostäder längs Ostkustbanan

Hur många nya bostäder kan byggas när restiderna halveras och kapaciteten fyrdubblas på Ostkustbanan? Den frågan ska de tidigare infrastrukturministrarna Catharina Elmsäter Svärd och Ulrica Messing utreda på uppdrag av Nya Ostkustbanan. Enligt Boverket behövs 705 000 nya bostäder fram till år 2025. Snabbare kommunikationer skapar helt nya förutsättningar för bostadsbyggandet. Det är därför dubbelspår […]

23 december 2016

Vi jobbar hårt för att uppfylla tomtens önskan!

Även tomten önskar sig ett dubbelspår Det har varit ett intensivt och händelserikt år för Nya Ostkustbanan! Vi har haft många viktiga möten med politiker och andra beslutsfattare och på många olika sätt visat fördelarna med ett dubbelspår mellan Gävle-Sundsvall-Härnösand. Nu tar vi en paus för att njuta av jul- och nyårsfirandet. Snart är vi […]

7 december 2016

Intensifierade insatser för snabbare och mer pålitliga tågförbindelser

Den enkelspåriga järnvägen mellan Gävle och Härnösand är med sina 27 mil enkelspår Sveriges längsta och mest besvärliga flaskhals. Kommunerna längst med stråket har, tillsammans med Region Gävleborg och Landstinget i Västernorrland, bildat ett bolag för kraftsamla för utbyggt dubbelspår. Bolaget har rekryterat Ingela Bendrot som vd. Hon har bl.a. varit statssekreterare hos tidigare infrastrukturministern […]

1 december 2016

Stort utbyte mellan deltagarna på rundabordssamtalet 23/11

Stort utbyte och intressanta diskussioner, eftertänksamhet och skratt när Nya Ostkustbanan bjöd in till rundabordssamtal om hållbara transporter, i riksdagen 23 november: Foto: Therese Wiberg Klicka här för att se intervjuerna med några av deltagarna. Hela samtalet ser du här.  

29 november 2016

Därför behövs dubbelspår – argumenten är många

”En logistikkedja är inte starkare än den svagaste länken” Marie Israelsson, Sundsvall Logistikpark Den 23 november träffades företrädare för industrin, politiker och andra i riksdagen för att samtala om hållbara transporter. Det blev återigen tydligt att det är avgörande att ”lyssna på godset” och möta det behov av godstransporter som finns – på ett hållbart […]

29 november 2016

Stort intresse i riksdagen för samtal om hållbara transporter

Sverige behöver ett hållbart transportsystem. Behoven är enorma, resurserna begränsade. Hur ska statens satsningar på infrastruktur fördelas under åren 2018 – 2029? Den 23 november träffades företrädare för industrin, politiker och en rad andra aktörer för att samtala om de infrastruktursatsningar som behövs, inte minst för att Sverige ska kunna leva upp till sitt klimatåtagande. […]

21 november 2016

Hur bygger man ett hållbart transportsystem?

Just nu pågår ett intensivt arbete med den kommande nationella transportplanen. Hur ska statens satsningar på infrastruktur fördelas under åren 2018 – 2029? Behoven är enorma, resurserna begränsade. Välkommen att delta i ett samtal där några inbjudna gäster ger sin bild. Hur ska Sverige leva upp till sitt klimatåtagande? Vilka satsningar är viktigast? Ska staten […]

Arkiv