Nyheter

28 november 2017

Nya Ostkustbanan viktig för turismen

Intresseorganisationen Svensk Turism, som representerar närmare 200 organisationer och företag i Sverige, skriver i sitt remissvar att snabba, bekväma och klimatsmarta resor bidrar starkt till den svenska besöksnäringens konkurrenskraft. I svaret trycker de särskilt på behovet av dubbelspår mellan Gävle och Härnösand. Så här skriver Svensk Turism AB i sitt remissvar: ”Ostkustbanan: Banan utgör stammen för […]

28 november 2017

Hög tid att bygga bort Gnarpkurvan!

– Man behöver bara titta på en karta för att förstå varför det är viktigt med en ny sträckning av järnvägen genom Gnarp. Det handlar om att räta ut den riksberömda Gnarpkurvan. Trafikverket planerar att bygga om E4 mellan Kongberget-Gnarp till en 2+1 väg för ökad trafiksäkerhet och framkomlighet. Delen Kongberget-Gnarp är den sista sträckan mellan Stockholm och […]

23 november 2017

Ostkustbanan 90 år!

Gamla Ostkustbanan firade 90 år Många prominenta gäster hade samlats i Bonniers Konsthall i Stockholm för att fira Ostkustbanans första 90 år. Näringslivshistorikern Anders Johnsson inledde med att berätta om den långa och mödosamma vägen fram till invigningen den 31 oktober 1927. Det var den legendariske järnvägsbyggaren Ante Lagergren som fullbordade detta viktiga projekt. Lagergren […]

23 november 2017

Ostkustbanans historia

I år fyller Ostkustbanan 90 år. Näringslivshistorikern Anders Johnson berättar om banans historia: Redan 1869 presenterades det första förslaget till en kustjärnväg från Gävle och norrut. Flera kommittéer och konsortier arbetade sedan med frågan innan Ostkustbanans AB kunde konstitueras i Gävle 1905. Ostkustbanans AB hade dock svårt att ordna finansieringen, varför en upplösning av bolaget […]

30 oktober 2017

63 000 nya bostäder fullt möjliga i spåren efter dubbelspåret!

Från summeringsmötet den 13:e oktober presenterades bostadsresultatet  Fotograf: Maria G Nilsson – Jag tror aldrig jag har sett en så stor och stark uppslutning för en fråga som denna. Kommunerna, regionerna och länsstyrelserna – alla slöt upp för att slå fast den bostadspotential som ett dubbelspår mellan Gävle och Härnösand genererar. Vi är helt överens […]

16 oktober 2017

Varmt välkommen att fira 90-åringen Ostkustbanan med samtal och mingel!

Varmt välkommen att fira 90-åringen Ostkustbanan med samtal och mingel! Bonniers konsthall (Torsgatan 19, Stockholm) Torsdagen den 16 november Kl. 17-19 För 90 år sedan invigdes Ostkustbanan – kustjärnvägen mellan Gävle och Härnösand. Järnvägen binder samman städerna längs med södra Norrlandskusten och har bidragit till jobb och tillväxt. Hur ser den framtida utvecklingen ut för den svenska […]

4 oktober 2017

Trafikverkets förslag löser inte kapacitetsproblemen längs med södra Norrlandskusten

– Ett dubbelspår mellan Gävle och Härnösand knyter samman norra och södra Sverige och borde vara en av de viktigaste nationella järnvägssatsningarna. Därför är det både obegripligt och olyckligt att inte Trafikverket lagt större krut på Nya Ostkustbanan i sitt förslag, säger Ingela Bendrot, vd för Nya Ostkustbanan. Södra Norrlandskusten ligger mitt i Sverige och […]

19 september 2017

Hur många bostäder kan Nya Ostkustbanan generera – svaret kommer den 13 oktober!

Hur många bostäder kan Nya Ostkustbanan generera? Den 13 oktober 2017 bjuder vi in tjänstemän och politiker längs Nya Ostkustbanans sträcka samt berörda intresseorganisationer till summeringsmötet i Gävle.  – Nu har Trafikverkets förslag till nationell infrastrukturplan kommit. Vi är glada över att satsningarna runt Sundsvall ligger kvar och nu blivit fullt finansierade, vi tycker givetvis […]

13 september 2017

Föredrag om Framtidens transporter

Vilka är de största utmaningarna när det gäller hur staten ska fördela de statliga infrastrukturpengarna? Varför är Nya Ostkustbanan en strategiskt viktig satsning för Sverige? Lyssna till Nya Ostkustbanans vd Ingela Bendrot som talade på den välbesökta näringslivskonferensen Logistikregion Arctic i Umeå den 11 september. Se föredraget om Framtidens transporter här:

1 september 2017

Trafikverkets förslag: 6 555 miljoner till Nya Ostkustbanan

– Det är ett imponerande arbete som Trafikverket presenterar. Det är ett jättelikt pussel som ska läggas och många motstridiga intressen som ska balanseras. Vi hade givetvis helst sett att ännu flera etapper på Ostkustbanan och snabbare genomförande hade funnits med i planen, men samtidigt är vi glada över att Trafikverket nu tydligt visar att […]

Arkiv