Nyheter

Centern och Vänsterpartiet enade kring behovet av dubbelspår
Intresset var stort när Centerpartiets ledare Annie Lööf drabbade samman med Vänsterpartiets ledare Jonas Sjöstedt i Sundsvall i måndags. En av frågorna gällde förstås Nya Ostkustbanan. De två partierna, som inte är kända för att ha samma åsikter, visade sig vara helt överens kring behovet av ett dubbelspår mellan Härnösand och Gävle. De ser stora möjligheter […]

Nya Ostkustbanan driver på utvecklingsarbete
Nya Ostkustbanan har under det senaste året arbetat intensivt för att utveckla de samhällsekonomiska kalkylmodellerna. Upprinnelsen är de erfarenheter som bolagets vd Ingela Bendrot hade när hon var statssekreterare. – Jag upplevde att de samhällsekonomiska kalkylerna i de förhandlingar som gjordes inom regeringskansliet ofta var att betrakta som lag, även när det var uppenbart att resultaten […]

EU-finansiering lyfts på styrelsemöte med Nya Ostkustbanan
Pressmeddelande: EU-finansiering lyfts på styrelsemöte med Nya Ostkustbanan Den 2 mars håller Nya Ostkustbanan styrelsemöte i Kramfors. På mötet kommer styrelsen att behandla årsredovisning för 2017, budget samt verksamhetsplanering för 2018 – 2021. På mötet kommer styrelsen också gå igenom möjligheterna till EU-finansiering av dubbelspårsutbyggnaden. Mötet hålls på hotell Kramm i Kramfors kl. 11.30 – […]

Trafikverket söker EU-stöd för dubbelspårsutbyggnad
Nya Ostkustbanan arbetar aktivt för att Sverige ska kunna få EU-finansiering via fonden för ett sammanlänkat Europa (CEF) för byggande av dubbelspår mellan Härnösand och Gävle. Detta kommer att vara en av de viktigaste frågorna på bolagets styrelsemöte den 2 mars i Kramfors. Den 15 februari hölls ett möte på Näringsdepartementet med företrädare för Nya Ostkustbanan, […]

Bättre beslutsunderlag behövs – livlig debatt i Riksdagen
Intresset var stort när Lars Beckman, riksdagsledamot (M) och Jasemko Omanovic, riksdagsledamot (S) bjöd in till högintressant hearing i riksdagen. där en första version av rapporten ”Mer pang för pengarna – hur de samhällsekonomiska analyserna kan utvecklas med lärdomar från Nya Ostkustbanan” presenterades. Henrik Andersson, strategikonsult och rapportförfattare SWECO, lade fram slutsatserna från arbetet. – Hur de […]

De samhällsekonomiska modellerna engagerar
Idag anordnas en hearing i riksdagen som handlar om de samhällsekonomiska modellerna som används som beslutsunderlag inom bl a regeringskansliet kan förbättras. Intresset har varit mycket stort, och tyvärr fick inte alla som ville komma plats. – Detta är en fråga som verkligen engagerar. När man ska fatta beslut om vilka infrastrukturinvesteringar som ska göras […]

Högintressant riksdagsseminarium den 14 februari
INBJUDAN: Lunchhearing i Riksdagen den 14 februari 2018 11.30 – 13.15 Snart fattar regeringen beslut om den nya nationella infrastrukturplanen. Då spelar de samhällsekonomiska kalkylerna stor roll, trots att de har uppenbara brister. Det blir extra tydligt när man tittar på konkreta effektbedömningar. SCA investerar just nu åtta miljarder i Östrands massafabrik. Den nya fabriken – som är […]

Ännu bättre måluppfyllelse för Nya Ostkustbanan
Nya Ostkustbanan visade i sitt remissvar i slutet av november att ett dubbelspår mellan Gävle och Härnösand är en av de satsningar som effektivt tacklar de sex samhällsutmaningar som regeringen lyfte fram i propositionen Infrastruktur för framtiden. Ett dubbelspår mellan Gävle och Härnösand uppfyller med råge fyra av dessa utmaningar. Nya Ostkustbanan ökar kapaciteten på järnvägen i […]

Möte mellan infrastrukturministern och Nya Ostkustbanan
Nya Ostkustbanan passade på att möta infrastrukturminister Tomas Eneroth i samband med Transportforum i Linköping. Ministern hade bjudit in till speed-date och Nya Ostkustbanan var inte sena att nappa på erbjudandet. Eneroth är, trots sin korta tid som infrastrukturminister, väl insatt i de krav som Nya Ostkustbanan har fört fram. Han har vid flera tillfällen […]

Hur kan de samhällsekonomiska analyserna utvecklas med lärdomar från Nya Ostkustbanan?
Snart fattar regeringen beslut om den nya nationella infrastrukturplanen. Då spelar de samhällsekonomiska kalkylerna stor roll, trots att de har uppenbara brister. Det blir extra tydligt när man tittar på konkreta effektbedömningar. SCA investerar just nu åtta miljarder i en Östrands massafabrik. Den nya fabriken – som är resultatet av en av de absolut största och viktigaste […]