Nyheter

20 oktober 2016

Enighet vid Rundabordsamtal i Riksdagen – satsningar på järnvägen behövs

Många bra diskussioner och många viktiga infallsvinklar lyftes vid det Rundabordssamtal som anordnades i Riksdagen den 19 oktober. Uppslutning var god – extra roligt var att så många ledamöter från Trafikutskottet närvarade och bidrog till samtalet. Diskussionerna kretsade bland annat kring vad som krävs för att järnvägens konkurrenskraft ska stärkas. Alla verkade vara överens om att […]

17 oktober 2016

Trafikutskottets ordförande vill veta mer om Ostkustbanan

– Det är nu regeringen och Riksdagen formar det framtida transportsystemet.  Jag vill veta mer om hur en dubbelspårsutbyggnad mellan Gävle och Härnösand kan hjälpa till att göra det svenska järnvägssystemet starkare och mer funktionellt. Enkelspåret mellan Gävle och Härnösand kallas ibland för Sveriges längsta flaskhals. Jag vill veta hur ett dubbelspår bidrar till att […]

17 oktober 2016

Stort intresse för Nya Ostkustbanan i Riksdagen

Intresset för Nya Ostkustbanans rundabordsamtal har varit stort och mötet är fulltecknat. Samtalet kommer att hållas i Trafikutskottets Sessionssal – just runt det bord där de viktiga framtidsbesluten om infrastruktur kommer att fattas. Utgångspunkten för samtalet är Ostkustbanan; Sveriges längsta flaskhals. 27 mil enkelspår i en del av Sverige där bättre järnväg efterfrågas. De stora industrierna […]

6 oktober 2016

Nya Ostkustbanan välkomnar regeringens aviserade satsning på järnväg

Regeringens infrastrukturproposition innehåller kraftfulla satsningar på järnväg, inte minst på järnvägsunderhåll. Godsets framkomlighet ska prioriteras. – Det är glädjande att regeringen så tydligt lyfter upp behovet av kapacitetshöjande insatser på järnvägen och att särskilt fokus riktats mot näringslivets transporter, säger Ingela Bendrot vd för Nya Ostkustbanan. Regeringen slår fast att godsets framkomlighet är en prioriterad fråga […]

28 september 2016

Rundabordsamtal i Riksdagen

Välkommen att delta i ett samtal om hur järnvägens roll i transportsystemet kan stärkas. Utgångspunkten är Ostkustbanan; Sveriges längsta flaskhals. 27 mil enkelspår i en del av Sverige där bättre järnväg efterfrågas. De stora industrierna längst med kusten vill lägga ännu mer gods på järnväg. Men det går inte. Kapaciteten räcker inte till. Medverkande: Gunnar Alexandersson, regeringens särskilda utredare av […]

19 september 2016

Nya Ostkustbanan förordar västligt alternativ

Nya Ostkustbanan  förordar det västliga alternativet med ett nytt stationsläge – Gävle Västra. Det nya västliga stationsläget med direkt koppling till tre olika banor och en närhet till Gävle Sjukhus, Högskolan i Gävle och bostäder är strategiskt viktigt för att möta de behov av nya bostäder och väl fungerande pendling i denna del av Sverige. […]

19 september 2016

Dubbelspår lyfter Arlanda

Hur ser behoven av flygplatskapacitet ut efter 2038 och hur ska kapaciteten kunna garanteras för att möta dessa behov? Det är några av de frågor som lyfts i rapporten Mer flyg och bostäder från den statliga samordnaren Anders Sundström. – Sverige är ett vidsträckt land med stort behov av väl fungerande förbindelser. I nuläget spelar flyget […]

5 september 2016

Nya Ostkustbanan kräver oförändrad eller bättre nattågstrafik efter 2018 

Sedan många år tillbaka har staten upphandlat nattågstrafik till övre Norrland och Narvik. Nuvarande avtal löper ut i december 2018. Inför den nya upphandlingen har Trafikverkets utrett olika alternativ för den framtida nattågstrafiken. Trafikverkets rapport beskriver förutsättningarna för dagens trafik och redovisar tre möjliga alternativ och dess effekter vid den kommande upphandlingen. Alternativen enligt Trafikverkets […]

1 september 2016

Kraftsamling kring dubbelspårsutbyggnad

Den enkelspåriga järnvägen mellan Gävle och Härnösand är med sina 27 mil enkelspår Sveriges längsta och mest besvärliga flaskhals. Kommunerna längst med stråket har, tillsammans med Region Gävleborg och Landstinget i Västernorrland, bildat ett bolag för kraftsamla för utbyggt dubbelspår. Bolaget har rekryterat Ingela Bendrot som vd. Hon har bl a varit statssekreterare hos tidigare […]

7 juli 2016

SJ-chefen: Stora fördelar med dubbelspår

– Bara i år kommer vi att passera över 1 miljon passagerare på Botniabanan, vilket är en fantastisk succé. Men för att vi ska kunna få full effekt av Botniabanan måste vi bygga ut hela vägen till Stockholm, sa SJs vd Crister Fritzson när han medverkade på Nya Ostkustbanans välbesökta seminarium i Almedalen. – Nya […]

Arkiv