Nyheter

1 september 2016

Kraftsamling kring dubbelspårsutbyggnad

Den enkelspåriga järnvägen mellan Gävle och Härnösand är med sina 27 mil enkelspår Sveriges längsta och mest besvärliga flaskhals. Kommunerna längst med stråket har, tillsammans med Region Gävleborg och Landstinget i Västernorrland, bildat ett bolag för kraftsamla för utbyggt dubbelspår. Bolaget har rekryterat Ingela Bendrot som vd. Hon har bl a varit statssekreterare hos tidigare […]

7 juli 2016

SJ-chefen: Stora fördelar med dubbelspår

– Bara i år kommer vi att passera över 1 miljon passagerare på Botniabanan, vilket är en fantastisk succé. Men för att vi ska kunna få full effekt av Botniabanan måste vi bygga ut hela vägen till Stockholm, sa SJs vd Crister Fritzson när han medverkade på Nya Ostkustbanans välbesökta seminarium i Almedalen. – Nya […]

6 juli 2016

Beröm till Nya Ostkustbanan i Almedalen

– Nya Ostkustbanans rapport fångar in godsnyttan bättre än någon jag sett hittills, sa Sverigeförhandlaren HG Wessberg på ett fullsatt seminarium i Almedalen. Detta är minst sagt ett gott betyg, eftersom Trafikverket, kommuner och regioner formligen bombarderat Sverigeförhandlingen med underlags-rapporter under det senaste året, säger vd:n för Nya Ostkustbanan Ingela Bendrot. – Nya Ostkustbanan knyter ihop […]

1 juli 2016

Nya Ostkustbanan lockar med tungviktare

22 juni 2016

Varför är Nya Ostkustbanan är viktig för hela Sverige?

Det finns många goda skäl att bygga dubbelspår mellan Gävle och Härnösand enligt Ingela Bendrot, vd för Nya Ostkustbanan. Lyssna på inslaget från Radio P4 här!

22 juni 2016

Pressträff i Sundsvall

Nya Ostkustbanans ordförande Peder Björk och vd Ingela Bendrot höll pressträff i Sundsvall igår. Läs vad  Sundsvalls Tidning skrev här!  

17 juni 2016

Invigning av det nya dubbelspåret

Det har varit en bra vecka – i onsdags invigdes det nya dubbelspåret på sträckan Skutskär och Furuvik av infrastrukturminister Anna Johansson.  Det betyder att det från och med idag är dubbelspår söderifrån hela vägen till Gävle, bortsett från sträckan vid Gamla Uppsala där utbyggnad av dubbelspår pågår. Ett dubbelspår mellan Skutskär och Furuvik bidrar till att […]

5 juni 2016

Firar Världsmiljödagen med bra investeringar för miljön

Nya Ostkustbanan firar Världsmiljödagen den 5 juni med att konstatera att dubbelspår mellan Gävle och Härnösand är en bra investering för miljön. Fyrdubblad kapacitet och halverade restider ger tåget en tydlig konkurrensfördel gentemot vägtrafiken. Genom att fyrdubbla kapaciteten kan godsstråket från norra Sverige stärkas – mer gods kan gå på järnväg.

2 juni 2016

Nyttoanalysen av nya Ostkustbanan

Ingela Bendrot, vd för nya Ostkustbanan, lämnade idag över Nyttoanalysen av nya Ostkustbanan till infrastrukturminister Anna Johansson. Överlämningen skedde i samband med ett välbesökt möte på Näringsdepartementet som Anna Johansson hade bjudit in till. Syftet var att diskutera godstrafikens betydelse. – Det är viktigt att värdera godsnyttorna på ett mer rättvisande sätt. Idag värderas de […]

1 juni 2016

Sverigeförhandlingens delrapport till regeringen

Idag lämnade Sverigeförhandlingen en delrapport till regeringen. Sverigeförhandlingen slår fast att de järnvägssträckor som bäst kan uppfylla uppdraget att stärka järnvägsförbindelserna mellan den nya höghastighetsjärnvägen och norra Sverige är åtgärder längs kusten mellan Stockholm, Arlanda, Uppsala, Gävle, Sundsvall, Härnösand, Umeå och Luleå. Läs hela rapporten här!  

Arkiv