Nyheter
Stort intresse för Nya Ostkustbanan i Riksdagen
Intresset för Nya Ostkustbanans rundabordsamtal har varit stort och mötet är fulltecknat. Samtalet kommer att hållas i Trafikutskottets Sessionssal – just runt det bord där de viktiga framtidsbesluten om infrastruktur kommer att fattas. Utgångspunkten för samtalet är Ostkustbanan; Sveriges längsta flaskhals. 27 mil enkelspår i en del av Sverige där bättre järnväg efterfrågas. De stora industrierna […]
Nya Ostkustbanan välkomnar regeringens aviserade satsning på järnväg
Regeringens infrastrukturproposition innehåller kraftfulla satsningar på järnväg, inte minst på järnvägsunderhåll. Godsets framkomlighet ska prioriteras. – Det är glädjande att regeringen så tydligt lyfter upp behovet av kapacitetshöjande insatser på järnvägen och att särskilt fokus riktats mot näringslivets transporter, säger Ingela Bendrot vd för Nya Ostkustbanan. Regeringen slår fast att godsets framkomlighet är en prioriterad fråga […]
Rundabordsamtal i Riksdagen
Välkommen att delta i ett samtal om hur järnvägens roll i transportsystemet kan stärkas. Utgångspunkten är Ostkustbanan; Sveriges längsta flaskhals. 27 mil enkelspår i en del av Sverige där bättre järnväg efterfrågas. De stora industrierna längst med kusten vill lägga ännu mer gods på järnväg. Men det går inte. Kapaciteten räcker inte till. Medverkande: Gunnar Alexandersson, regeringens särskilda utredare av […]
Nya Ostkustbanan förordar västligt alternativ
Nya Ostkustbanan förordar det västliga alternativet med ett nytt stationsläge – Gävle Västra. Det nya västliga stationsläget med direkt koppling till tre olika banor och en närhet till Gävle Sjukhus, Högskolan i Gävle och bostäder är strategiskt viktigt för att möta de behov av nya bostäder och väl fungerande pendling i denna del av Sverige. […]
Dubbelspår lyfter Arlanda
Hur ser behoven av flygplatskapacitet ut efter 2038 och hur ska kapaciteten kunna garanteras för att möta dessa behov? Det är några av de frågor som lyfts i rapporten Mer flyg och bostäder från den statliga samordnaren Anders Sundström. – Sverige är ett vidsträckt land med stort behov av väl fungerande förbindelser. I nuläget spelar flyget […]
Nya Ostkustbanan kräver oförändrad eller bättre nattågstrafik efter 2018
Sedan många år tillbaka har staten upphandlat nattågstrafik till övre Norrland och Narvik. Nuvarande avtal löper ut i december 2018. Inför den nya upphandlingen har Trafikverkets utrett olika alternativ för den framtida nattågstrafiken. Trafikverkets rapport beskriver förutsättningarna för dagens trafik och redovisar tre möjliga alternativ och dess effekter vid den kommande upphandlingen. Alternativen enligt Trafikverkets […]
Kraftsamling kring dubbelspårsutbyggnad
Den enkelspåriga järnvägen mellan Gävle och Härnösand är med sina 27 mil enkelspår Sveriges längsta och mest besvärliga flaskhals. Kommunerna längst med stråket har, tillsammans med Region Gävleborg och Landstinget i Västernorrland, bildat ett bolag för kraftsamla för utbyggt dubbelspår. Bolaget har rekryterat Ingela Bendrot som vd. Hon har bl a varit statssekreterare hos tidigare […]
SJ-chefen: Stora fördelar med dubbelspår
– Bara i år kommer vi att passera över 1 miljon passagerare på Botniabanan, vilket är en fantastisk succé. Men för att vi ska kunna få full effekt av Botniabanan måste vi bygga ut hela vägen till Stockholm, sa SJs vd Crister Fritzson när han medverkade på Nya Ostkustbanans välbesökta seminarium i Almedalen. – Nya […]
Beröm till Nya Ostkustbanan i Almedalen
– Nya Ostkustbanans rapport fångar in godsnyttan bättre än någon jag sett hittills, sa Sverigeförhandlaren HG Wessberg på ett fullsatt seminarium i Almedalen. Detta är minst sagt ett gott betyg, eftersom Trafikverket, kommuner och regioner formligen bombarderat Sverigeförhandlingen med underlags-rapporter under det senaste året, säger vd:n för Nya Ostkustbanan Ingela Bendrot. – Nya Ostkustbanan knyter ihop […]