Nyheter

11 november 2016

Nya Ostkustbanan viktig för hela landet – perspektiv och tankar från rundabordssamtal

Under Rundabordssamtalet om Nya Ostkustbanan i riksdagen den 19 oktober lyftes många intressanta perspektiv och tankar, kring varför Nya Ostkustbanan är en viktig infrastruktursatsning för hela landet och också om varför det är viktigt att träffas och ta del av varandras perspektiv.     Ingela Bendrot 19 oktober anordnade Nya Ostkustbanan ett Rundabordssamtal i Riksdagen. […]

8 november 2016

Pressträff i Härnösand den 10 november

Ingela Bendrot som sedan i maj är vd för Nya Ostkustbanan besöker Härnösand den 10-11 november och Sundsvall 12-13 november. Media hälsas välkomna till en pressträff på Härnösands station där  Fred Nilsson ledamot i styrelsen för Nya Ostkustbanan och tillika kommunstyrelsens ordförande i Härnösand samt bolagets vd Ingela Bendrot kommer att berätta  hur bolaget arbetar för […]

8 november 2016

Dubbelspår öppnar för snabbare, tyngre och längre tåg

Just nu pågår intensiva överläggningar i Riksdagens Trafikutskott om den framtida infrastrukturpolitiken. En av de satsningar som lyfts upp i diskussionen är Ostkustbanan. Idag är sträckan mellan Gävle och Härnösand Sveriges längsta flaskhals. 27 mil enkelspårig järnväg i en del av Sverige där det finns mycket stort behov av väl fungerande järnvägstransporter.  – Trycket på järnvägen […]

7 november 2016

Hållbara transporter är vinnare på COP22

3 november 2016

Rundabordssamtal i Riksdagen väcker intresse

Intresset var stort när Nya Ostkustbanan bjöd in till Rundabordssamtal om järnvägens konkurrenskraft den 19 oktober. Flera ledamöter från Riksdagens Trafikutskott deltog, samt ledamöter från de berörda länen. Även trafikpolitiska sekreterarare från både Socialdemokarterna och Moderaterna var på plats. – Vi hade bjudit in ett par högintressanta och relevanta gäster som fick ge sin syn […]

1 november 2016

Gamla Ostkustbanan – en sliten 89-åring

Idag är det exakt 89 år sedan Ostkustbanan togs i bruk. Sträckan mellan Gävle och Härnösand invigdes 31 oktober 1927 . Den byggdes under ledning av Andreas Lagergren. Det första tåget avgick från Härnösands station; två A-lok och ett flertal grönmålade OKB-vagnar. De vackra stationshusen och banvaktarstugorna hade ritadets av den norsk-svenske arkitekten Karl Güettler. […]

28 oktober 2016

Stort intresse för dubbelspår mellan Gävle och Härnösand

24 oktober anordnade Nya Ostkustbanan en studieresa för Trafikutskottets ordförande Karin Svensson Smith. Studieresan genomfördes i en speciellt inhyrd motorvagn, där deltagarna på ett mycket pedagogiskt sätt kunde se banans standard genom motorvagnens framruta eller via monitorer i konferensavdelningen. Ett dubbelspår mellan Gävle och Härnösand är den absolut viktigaste utvecklingsfrågan längst med stråket. Därför var […]

26 oktober 2016

Moderaterna för dubbelspårsutbyggnad mellan Gävle och Sundsvall

Moderaterna tar nu ställning för en dubbelspårsutbyggnad mellan Gävle och Sundsvall. Det framgår i den kommittémotion som partiet lämnat med anlednig av Regeringens infrastrukturproposition. Moderaterna är det enda parti som tydligt tagit ställning för dubbelspårsutbygganden hela sträckan Gävle – Sundsvall, men intresset och enagemanget är stort även inom flera andra partier. – Det är glädjande att […]

20 oktober 2016

Enighet vid Rundabordsamtal i Riksdagen – satsningar på järnvägen behövs

Många bra diskussioner och många viktiga infallsvinklar lyftes vid det Rundabordssamtal som anordnades i Riksdagen den 19 oktober. Uppslutning var god – extra roligt var att så många ledamöter från Trafikutskottet närvarade och bidrog till samtalet. Diskussionerna kretsade bland annat kring vad som krävs för att järnvägens konkurrenskraft ska stärkas. Alla verkade vara överens om att […]

17 oktober 2016

Trafikutskottets ordförande vill veta mer om Ostkustbanan

– Det är nu regeringen och Riksdagen formar det framtida transportsystemet.  Jag vill veta mer om hur en dubbelspårsutbyggnad mellan Gävle och Härnösand kan hjälpa till att göra det svenska järnvägssystemet starkare och mer funktionellt. Enkelspåret mellan Gävle och Härnösand kallas ibland för Sveriges längsta flaskhals. Jag vill veta hur ett dubbelspår bidrar till att […]

Arkiv