Nyheter
Dubbelspårsutbyggnaden – vad händer nu?
Regeringens planbeslut 2018 innebar att sammanlagt 8,1 miljarder anslogs till dubbelspårsutbyggnaden mellan Gävle och Härnösand under åren 2018 – 2029. Det är därmed en av de största järnvägssatsningarna i Sverige just nu. Mycket arbete pågår för att beslutade etapper ska kunna genomföras enligt tidplan, men också för att fler etapper ska kunna läggas in i nästa […]
Glädjande besked om dubbelspårsutbyggnaden
Idag tog Trafikverket ett avgörande steg i det viktiga arbetet för snabbare och fler tågförbindelser från Gävle och norrut. Trafikverket har fattat beslut om att det nya dubbelspåret ska dras i det som kallas det västliga alternativet genom Gävle och vidare norrut. Det handlar om en fyra mil lång sträcka som skapar helt nya möjligheter […]
Bra med tydligt fokus på järnväg i regeringsförklaringen
– För Nya Ostkustbanans del är det bra att regeringsförklaringen så tydligt lyfter upp de fortsatta satsningarna på järnvägen. Nationella planen ska fullföljas, och järnvägen i norra Sverige ska byggas ut. Infrastrukturområdet är ett av statens största utgiftsområden, och därför är det både rimligt och riktigt att lägga frågorna på ett eget departement. Det är också […]
Viktigt att de samhällsekonomiska modellerna utvecklas
– Nya Ostkustbanan har tagit del av remissversionen av Trafikverkets utvecklingsplan för transportekonomi och kapacitetsanalys och svarat. Vi har engagerat sig i frågan om hur de samhällsekonomiska metoderna och modellerna kan utvecklas. Bakgrunden är bolaget och bolagets ägare menar att centrala aspekter med att bygga ut järnvägen mellan Gävle och Härnösand (Västeraspby) till dubbelspår inte speglas […]
Träffa Nya Ostkustbanan på Transportforum i Linköping
Det första som möter deltagarna på Transportforum – Nordens största transportkonferens – är Nya Ostkustbanan som har en monterplats precis innanför dörrarna på Linköpings Konsert & kongress. Konferensen äger rum 9 – 10 januari, 2019. Redan kvällen innan öppnandet kommer Nya Ostkustbanans vd Ingela Bendrot att medverka i en framtidsspaning som Sweco ordnar. Framtidsspaningen inleds […]
Intervju med Eva Björk, kontorschef på Central Sweden i Bryssel
Veckans personliga intervju från Nya Ostkustbanans team är, Eva Björk, kontorschef på Central Sweden i Bryssel. – Järnvägen har på ett eller annat sätt följt mig genom livet (eller kanske är det jag som har följt den?). Med en far som jobbat på SJ:s vagnverkstad i största delen av sitt yrkesverksamma liv, blev jag […]
Intervju med Christoffer von Bothmer, infrastrukturstrateg på Region Gävleborg
Veckans personliga intervju från Nya Ostkustbanans team är, Christoffer von Bothmer, infrastrukturstrateg på Region Gävleborg. – Med det uppdrag jag har idag sker tågresandet oftast mellan Gävle och Stockholm, en resa som endast tar en och en halvtimme. Reser man däremot inom länet blir det ofta längre restider då vi har en situation för tillfället […]
Intervju med Henric Fuchs, samordnare för kollektivtrafik och infrastruktur Region Västernorrland
Veckans personliga intervju från Nya Ostkustbanans team är, Henric Fuchs, samordnare för kollektiv och infrastruktur, Region Västernorrland. – Att åka tåg är en stor del av mitt liv, såväl i Sverige som utomlands. När jag var yngre var resan i sig själva oftast höjdpunkten och då gjorde det inget att det tog lite tid. Det […]
Intervju med Lotta Rönström, tillförordnad chef för Mid Sweden European Office i Bryssel
Veckans personliga intervju från Nya Ostkustbanans team är, Lotta Rönström, tillförordnad chef Mid Sweden European Office i Bryssel. – Tåg är en av de bästa mötesplatserna! Vid en av mina resor till Västernorrland träffade jag ”Rockys” pappa i restaurangvagnen. En väldigt spännande person så det slutade med att vi pratade hela resan. – Jag […]
Intervju med Martin Södergårds, infrastrukturstrateg i Sundsvalls kommun.
I några veckor framåt kommer vi att publicera personliga intervjuer med de personer som ingår i Nya Ostkustbanans team. Denna vecka är det Martin Södergårds, infrastrukturstrateg i Sundsvalls kommun. – Jag är 110 procent övertygad om att ett dubbelspår på Nya Ostkustbanan är den särklass viktigaste investeringen för vår del av landet, säger Martin Södergårds […]