Nyheter
KD: Bygg klart Ostkustbanan!
Den 3 maj presenterade Kristdemokraterna sin vårmotion. En av punkterna handlade om Ostkustbanan. Sä här skriver partiet i sin motion: ”Bygg klart Ostkustbanan! För åtta år sedan satsade alliansregeringen 4,5 miljarder på att bygga dubbelspår omkring Sundsvall för att komma åt tågträngseln där. Åtta år senare har det gett goda resultat. Men fortfarande är […]
Därför är dubbelspårsuutnbyggnaden så viktig? Hör Henrik Andersson från Sweco förklara
Det finns många tunga och viktiga argument för att snabbt bygga ut dubbelspåret mellan Gävle och Härnösand. Strategikonsult Henrik Andersson, Sweco, förklarar. Se inspelningen från Dubbelspårets Dag, 8 april i Sundsvall!
Dubbelspårets dag: Transportnoden Sundsvall
Sundsvall växer och satsar på fler bostäder och bättre pendlingsmöjligheter. Det är dock inte de enda satsningarna som sker. Infrastrukturen i och omkring Sundsvall har under senare år moderniserats på ett sätt som nästan saknar motstycke, vilket kommer att göra staden till en ännu viktigare transportnod inte bara i regionen, utan även nationellt och internationellt. […]
Dubbelspårets dag: Stor politisk samsyn om dubbelspåret
Självklart blev det en partipolitisk diskussion på Dubbelspårets dag den 8 april i Sundsvall. Det blev ett engagerat samtal mellan Västernorrlands toppkandidater till riksdagen för Socialdemokraterna, Moderaterna, Centerpartiet och Vänsterpartiet. Samsynen var oväntat stor. Alla var överens om att det är viktigt att visa en enad front och konsekvent och målmedvetet argumentera för att Nya […]
Dubbelspårets dag: Transportnoden Gävle
Kommundirektören Göran Arnell från Gävle kommun berättade om den stora stadsomvandling som nu har inletts i Gävle, med satsningar på en ny järnvägsstation vid det nya sjukhuset, fyra mil nytt dubbbelspår norrut, tusentals nya bostäder i attraktiva lägen samt helt nya verksamhetsområden. Allt detta hotas om regeringen följer Trafikverkets förslag till ny nationell transportplan. Gävle […]
Allt fler höjer nu rösten för Nya Ostkustbanan
Om mindre än två månader kommer regeringen besluta om en infrastrukturplan för de närmaste 12 åren. Trafikverkets förslag innebär stora förseningar i utbyggnaden av dubbelspår mellan Gävle och Härnösand. Inga nya etapper läggs in i planen och den redan beslutade etappen mellan Gävle och Kringlan senareläggs. Nu höjs temperaturen i infrastrukturdebatten och fler och fler röster […]
Landshövdingar och Handelskamrar höjer nu rösten utbyggd kustjärnväg
Allt fler höjer nu rösten för Nya Ostkustbanan och utbyggd kustjärnväg. Nu är det senast samtliga landshövdingar samt Handelskamrar från Stockholm i söder till Norrbotten i norr, som höjt rösten för modern kustjärnväg från Stockholm till Luleå. De menar att staten inte kommer att kunna leva upp till sina åtaganden när det gäller järnvägsnätet om regeringen […]
Dubbelspårets dag 8 april
Snart är det dags för vårt årliga event där vi samlas för att manifestera behovet av dubbelspår. I år ser vi fram emot att träffas ”på riktigt”! Från kl. 9.00, Grönborg i Sundsvall Kunskapsseminarium Mingellunch Ägarforum (endast särskilt inbjudna) Kunskapsforum – program 09.15 – Samling med fika 09.30 – Välkomna! Nuläget med sikte mot kommande planbeslut. Glenn Nordlund, ordförande, och Ingela […]
Regional kraftsamling för Nya Ostkustbanan
Västernorrland riktar skarp kritik mot Trafikverkets förslag till infrastrukturplan för de kommande åren. Det finns en stark och bred enighet om det nu är hög tid att prioritera dubbelspårsutbygganden, rapporterar Sundsvalls Tidning. I ett gemensamt utspel kräver de tyngsta politikerna i samtliga kommuner och region Västernorrland att dubbelspårsutbyggnaden fullföljs. Uttalandet riktar sig till regeringen som senare i […]
Järnvägsform Norr – anmälan är öppen!
Vad är framtiden för grön industri utan grön infrastruktur? Anmäl dig till Järnvägsforum Norr i Gävle, 24-25 mars! Läs mer och anmäl dig här: https://jarnvagsforumnorr.se Näringslivet investerar 1 070 miljarder i den gröna omställningen, samtidigt som utbyggnaden av nödvändig järnvägsinfrastruktur går i snigelfart. Hur är det möjligt? Järnvägen står inför ett uppsving – åtminstone om man […]