Nyheter

15 februari 2022

Järnvägsform Norr – anmälan är öppen!

Vad är framtiden för grön industri utan grön infrastruktur? Anmäl dig till Järnvägsforum Norr i Gävle, 24-25 mars! Läs mer och  anmäl dig här: https://jarnvagsforumnorr.se Näringslivet investerar 1 070 miljarder i den gröna omställningen, samtidigt som utbyggnaden av nödvändig järnvägsinfrastruktur går i snigelfart. Hur är det möjligt?  Järnvägen står inför ett uppsving – åtminstone om man […]

15 februari 2022

Stockholms Handelskammare: Bygg klart huvuddelen av Nya Ostkustbanan på 12 år!

Stockholms Handelskammare har presenterat ett alternativt förslag till nationell plan för transportsystemet.  Med deras förslag skulle utbyggnaden av Nya Ostkustbanan mellan Gävle och Härnösand bli klar om 12 år, med undantag för sträckan Kringlan–Idenor (söder om Hudiksvall). Handelskammaren finansierar huvudsakligen dessa och många andra nysatsningar genom att skjuta på en eventuell utbyggnad av höghastighetsjärnvägarna. Stockholms […]

7 februari 2022

Trafikverkets förslag får hård kritik av regionstyrelsen i Västernorrland

Trafikverkets förslag till nationell infrastrukturplan ligger ute på remiss och nu har Västernorrlands regionstyrelse gett sitt svar, som till stora delar underkänner Trafikverkets plan. Det rapporterar SVT Västernorrland (220204, länk öppnas i nytt fönster) Trafikverket vill i den nationella transportinfrastrukturplanen för perioden 2022–2033 bygga nya stambanor för höghastighetståg mellan Stockholm, Göteborg och Malmö till en […]

31 januari 2022

SJ KRÄVER DUBBELSPÅR PÅ OSTKUSTBANAN

Dubbelspår behövs nu, anser SJ som är kritiska till att Trafikverkets förslag. – Infrastruktursatsningarna går tyvärr i otakt. Vi ser hur exportindustri som Northvolt och Hybritprojektet nu tar form i norra Sverige och det är företag som kommer att forsla ut sina varor på världsmarknaden via Göteborgs hamn och Öresundsbron. Ostkustbanan är en viktig länk […]

27 januari 2022

Gävle kraftsamlar mot Trafikverkets förslag

Trafikverkets förslag till Nationell plan för transportinfrastruktur 2022-2033 duger inte – varken för Gävles eller Sveriges utveckling. Åsa Wiklund Lång (S), kommunstyrelsens ordförande i Gävle, bär fram stark kritik mot Trafikverkets förslag som innebär stora fördröjningar för nödvändiga investeringar i Nya Ostkustbanan. – Förslaget innebär helt förändrade förutsättningar för utlovade infrastrukturinvesteringar, helt annat än det avtal […]

27 januari 2022

Save the date till Dubbelspårets dag 8 april i Sundsvall

Snart är det dags för vårt årliga event där vi samlas för att manifestera behovet av dubbelspår. I år hoppas vi kunna träffas ”på riktigt” – boka in den 8 april redan nu! Vi utlovar ett riktigt, riktigt bra program!  När: 8 april 2022 kl. 09.30 – ca 14.15 (kaffe och fralla från kl. 09) […]

18 januari 2022

Trafikverkets planförslag måste omarbetas – fyra tips till regeringen 

Kritiken mot Trafikverkets planförslag har varit massiv och det är inte bara Nya Ostkustbanan som är missnöjda. Runt om i landet har viktiga och angelägna infrastrukturinvesteringar skjutits på framtiden.  Nya Ostkustbanan har bland annat krävt att regeringen ska fullfölja Gävle–Kringlan enligt plan och att bygga klart kustjärnvägen mellan Stockholm och Luleå (Nya Ostkustbanan och Norrbotniabanan) under […]

17 januari 2022

Dags att gå från ord till handling

Nu räcker det med utredningar. Nu krävs beslut om att Nya Ostkustbanan ska färdigställas i sin helhet. Nu ligger vår förhoppning på att regeringen i vår fattar besluta att genomföra byggandet av Nya Ostkustbanan i enlighet med den utbyggnadsstrategi som ligger på bordet. Trafikverket har under senare år lagt ned betydande insatser på att förbereda […]

13 januari 2022

Nya Ostkustbanan om Trafikverkets förslag: ”Gör om, gör rätt”

Det är få infrastrukturinvesteringar som är så noga utredda som Nya Ostkustbanan.  Trafikverket har under de senaste åren tagit fram närmare 30 utredningar som alla visar behovet av en ny modern kustjärnväg mellan Gävle och Härnösand. Till det kommer Nya Ostkustbanans åtta utredningar och underlag som tydligt visar på alla fördelar med en modern järnväg. […]

23 december 2021

Nya Ostkustbanans önskelista till Tomten

Julen närmar sig och vi får förhoppningsvis tid att smälta året som gått, och blicka framåt. Högst på vår önskelista står en ny nationell transportplan som fördelar pengarna på ett bättre sätt än Trafikverket har gjort i sitt förslag. Trafikverkets förslag till ny nationell plan kom verkligen som en kalldusch. Vi visste att det var […]

Arkiv