Nyheter
Lagergren, anorna och Ostkustbanan
I flera inlägg har vi här skildrat tillkomsten av Gamla Ostkustbanan. Banan hade inte kommit till om det inte varit för Ante Lagergren som var en av sin tids mest profilerade järnvägsbyggare. Här följer ett utdrag ur Anders Johnsons bok om Antes son Gunnar Lagergren. Boken heter ”Skiljedomens ädla konst: Gunnar Lagergren – internationell domare för […]
Redan på spåret inför Ostkustbanans 100 årsjubileum
Förberedelserna inför 100-årsjubiléet av invigningsresan är redan igång. Målet är att hela ”Gröna tåget” i nyrenoverat skick ska färdas från Gävle till Sundsvall den 31 oktober 2027. – Vi får se hur stor händelse det här blir, det beror på hur många kommuner och intressenter som vill kroka arm med oss, men det är klart […]
Ostkustbanan – en 95-åring i stort behov av multipla operationer
Det knakar betänkligt i lederna på den snart 100-åriga patienten. När den nästan 30 mil långa banan invigdes av H M Gustav V, statsminister Carl Gustaf Ekman och ett gäng andra regionala potentater den 31 oktober 1927 var Ostkustbanan ”High Tech” och byggdes helt enligt dåtidens nymodiga metoder. – Även den här patienten förtjänar ett […]
Nej till höghastighetsbanor öppnar nya möjligheter för Nya Ostkustbanan
Regeringsbildningen pågår och många undrar vad beskedet att stoppa nuvarande planer på höghastighetsbanor innebär. Det är ännu för tidigt att svara, eftersom förhandlingar ännu inte är klara. Men motionen och tidigare uttalande kan ändå ge vissa fingervisningar. Vi reder ut vad som gäller. M, KD, L och SD säger i en gemensam motion, som svar […]
Knyt samman Sverige!
Sedan 2014 har tre regeringar i följd prioriterat Nya Ostkustbanan. Åren 2014, 2018 och 2022 har de olika regeringarna tillfört mer pengar än vad Trafikverket har föreslagit. Nya Ostkustbanan är det enda objektet som har uppgraderats i tre planförslag. Det är en styrka för Nya Ostkustbanan. Inför planbeslutet 2014 fanns inte en enda krona till […]
Statsministerns resa genom ”Flaskhalsarna i flaskhalsen”
I veckan åkte statsminister Magdalena Andersson på Gamla Ostkustbanan. Hon reste mellan Stockholm och Kramfors, för att sedan åka vidare till Sollefteå. Här berättar vi varför den Gamla Ostkustbanan behöver byggas om och beskriver bristerna på den järnväg som statsministern nyligen åkte på. Sträckan Stockholm–Sundsvall och sedan vidare norrut till Umeå är SJ:s tredje viktigaste sträcka, […]
Grattis Norrbotniabanan!
I fredags lades den första rälsen på Norrbotniabanan. En historisk dag och stämningen var minst sagt uppsluppen! Det var infrastrukturminister Tomas Eneroth och Roberto Maiorana, generaldirektör på Trafikverket som skötte den symboliska spårläggningen. Med Norrbotniabanan och dubbelspår på Nya Ostkustbanan på plats halverar vi restiderna på järnväg längs med Norrlandskusten och kopplar samman transportnätverket genom den […]
Goda nyheter: Regeringen säger nej till Trafikverkets förslag om att senarelägga Gävle–Kringlan
Idag presenterade infrastrukturminister Tomas Eneroth regeringens nya nationella plan för transportinfrastrukturen för 2022–2033. För Nya Ostkustbanan blev det goda nyheter, Gävle–Kringlan genomförs som planerat! Trafikverkets förslag till nationell plan hade, om det hade genomförts, inneburit att fyra miljarder kronor hade tagits bort och lett till minst sju års försening av dubbelspårsutbyggnaden. Regeringens beslut innebär att […]
Även Moderaterna kräver att Nya Ostkustbanan ska byggas klart
STARKT STÖD FÖR NYA OSTKUSTBANAN! Idag var det dags för Moderaterna att kräva att Nya Ostkustbanan ska prioriteras i den kommande nationella planen. På plats i Gävle fanns Moderaternas trafikpolitiska talesperson Maria Stockhaus, Richard Herrey ledamot i Riksdagens trafikutskott samt Nya Ostkustbanans vd Ingela Bendrot. Under de senaste veckorna har partiledare och språkrör samt ledande […]
Investeringsvåg – inte bara i Norrbotten och Västerbotten!
Satsningar som Northvolts batterifabrik i Skellefteå, H2 Green Steel i Boden och Hybrit i Luleå och Gällivare är spektakulära satsningar som får mycket uppmärksamhet i media. Utifrån rapporteringen är det lätt att tro att rekordinvesteringarna enbart rör Norrbotten och Västerbotten, men det stämmer inte. Det har redan genomförts en mängd andra industriinvesteringar i mellersta och […]