Nyheter

Hur kan man minska kostnaderna för Nya Ostkustbanan?
Trafikverket arbetar just nu med nästa nationella infrastrukturplan. Den föregående planen var underfinansierad och dessutom har kostnaderna skenat. Regeringen lägger stor vikt vid kostnadsbesparingar. Hur kan kostnaderna för Nya Ostkustbanan minskas utan att funktionaliteten försämras? Nya Ostkustbanan måste ingå i nästa infrastrukturplan Regeringen kommer nästa år att fatta beslut om en ny nationell infrastrukturplan. Inför…

Ett år kvar tills regeringen sätter ned foten
Regeringen måste nu leva upp till sina löften om att prioritera Nya Ostkustbanan. Förutsättningarna har aldrig varit bättre, men Trafikverkets kommande förslag blir avgörande. Ett första steg är det förslag till nationell plan som Trafikverket lämnar senast 30 september. Tre regeringar har backat upp Nya Ostkustbanan Reinfeldt-regeringen 2014, Löfven-regeringen 2018 och Andersson-regeringen 2022 har alla…

Riksdagsseminarium: Starkt stöd för Nya Ostkustbanan – nyckeln till ett sammanhängande kuststråk
Nya Ostkustbanan stod i fokus när ett välbesökt frukostseminarium arrangerades i Sveriges riksdag i slutet av april. Syftet var att lyfta behovet av ett robust och sammanhängande kuststråk i den norra delen av EU:s transportkorridor, där Nya Ostkustbanan och Norrbotniabanan utgör centrala länkar. Seminariet genomfördes i samarbete med North Sweden och Norrbotniabanegruppen. TEN-T –…

SJ agerar kraftfullt – satsar på nya snabbtåg för Ostkustbanan
SJ storsatsar nu på tågtrafiken mellan Sundsvall och Stockholm. Enligt Sundsvalls Tidning planerar SJ att köpa in nya toppmoderna snabbtåg som kan nå en hastighet på upp till 250 kilometer i timmen – en kraftfull investering för framtiden längs Ostkustbanan. De nya tågen, som beräknas börja trafikera sträckan från 2028, kommer att ha 30 procent…

”Nya Ostkustbanan är en av Sveriges viktigaste järnvägssträckor”
Oliver Dogo Oliver Dogo, vd för Handelskammaren Mittsverige är mycket tydlig med Nya Ostkustbanans betydelse, inte minst för organisationens cirka 270 medlemsföretag. – Nya Ostkustbanan är viktig inte bara för vår region utan för hela Sverige. Vår region behöver vara tillgänglig för både gods- och persontransporter, det är av största vikt för företagens konkurrenskraft, säger…

Stort intresse för webbinarium om Nya Ostkustbanan – se det i efterhand!
Den 18 mars arrangerade Forum för Nordiskt Järnvägssamarbete (NJS) ett välbesökt webbinarium om framtiden för Nya Ostkustbanan och Ådalsbanan. Nu kan du se hela seminariet i efterhand! NJS är en sammanslutning av personer och organisationer med anknytning till järnvägssektorn i Sverige, Norge, Danmark och Finland, och anordnar regelbundet seminarier och studiebesök. Den aktuella sträckan mellan…

Nya Ostkustbanan växlar upp
Arbetet med att få till stånd en ny, modern och dubbelspårig järnväg mellan Gävle och Västeraspy utanför Kramfors får förstärkning. Båda Handelskamrarna längs sträckningen (Mittsverige och Mellansvenska) kommer nämligen att få adjungerande platser i Nya Ostkustbanans styrelse. De båda Handelskamrarna representerar tillsammans över 600 företag i regionerna. – En bred uppslutning från näringslivet stärker vår förhandlingskraft gentemot…

EU: Gamla Ostkustbanan håller inte måttet
Trafikverkets nya rapport visar tydligt att järnvägen mellan Gävle och Härnösand/Västeraspby inte uppfyller de krav som ställs av EU i den så kallade TEN-T-förordningen. I själva verket är just denna sträcka den som har sämst standard av de sträckor som ingår i den svenska delen av TEN-T-nätet TEN-T-nätet. Den snart 100-åriga järnvägen uppfyller bara två av fem…

Nu måste regeringen snabbt fatta beslut om Sundsvall–Kubikenborg
Trafikverket har rekordsnabbt lämnat in kompletteringar till regeringen för etappen Sundsvall–Kubikenborg. Niklas Säwén, som är ordförande i Nya Ostkustbanan, säger att han nu förväntar sig att regeringen fattar det så viktiga byggstartsbeslutet omgående. Det var den 11 februari som regeringen återförvisade ärendet till Trafikverket och ställde krav på att kostnaderna skulle minskas. Nu har alltså…

Uteblivet byggstartsbeslut – väcker många frågor
Järnvägsplanen för delen Kubikenborg–Sundsvall C är fastställd av regeringen och har vunnit laga kraft. Bygghandling för bangården håller på att levereras. Upphandling av entreprenörer pågår. Byggstart planeras att ske under 2025. Därför var förväntningarna stora när regeringen idag skulle presentera byggstartsbeslut. Men det blev inte som väntat. Niklas Säwén Alla räknade med att regeringen skulle…