Nyheter
Så ska Niklas Säwén ta Nya Ostkustbanan i mål till 2035
Som ny ordförande för Nya Ostkustbanan har Niklas Säwén (S) en tydlig målsättning: dubbelspår längs hela kustjärnvägen och en kraftig förbättring av Sundsvalls position som logistisk knutpunkt i norra Sverige. Med Östersjöns främsta djuphamn och förbindelse mot Trondheim har Sundsvall en viktig roll att spela i utvecklingen av infrastrukturen i regionen. – Att Nya Ostkustbanan…
En trotjänare checkar ut
16 år som kommunalråd i Örnsköldsvik, ordförande i kommunförbundet Västernorrland, sex år som regionstyrelsens ordförande, styrelseledamot i Nya Ostkustbanan sedan bolaget bildades 2015 och dess ordförande de senaste fem åren. Ett imponerande CV, men 30 oktober tog en lång karriär i samhällets tjänst slut när Glen Nordlund (S) lämnade över ansvaret för ordförandeskapet för regionstyrelsen…
Regeringens proposition öppnar nya möjligheter – men vi saknar tydligt besked om Nya Ostkustbanan
På regeringens pressträff framgick att den ekonomiska ramen för åren 2026–2037 ökar med hela 27 procent i förhållande till nuvarande ram, vilket är en större ökning än många hade förväntat sig. Regeringen öppnar också upp för alternativ finansiering och alternativa genomförandeformer, exempelvis i form av statliga bolag. Det skapar nya möjligheter. Men samtidigt saknas viktiga…
Vd-reflektioner med anledning av regeringens budetproposition
Idag lämnades regeringens budgetproposition över till Riksdagen. Många nyheter har presenterats under de senaste veckorna, bland annat kraftigt utökad ekonomisk ram för transportpolitiken. Det är mer än välkommet. Men jag kan ändå inte låta bli att vara ambivalent – jag vet inte om jag ska känna glädje eller tilltagande oro. Om ett par veckor får…
Regionråd: Stärk infrastrukturen i hjärtat av Sverige
Debattartikel av Gävleborgs regionsråd Patrik Stenvard (M), Alexander Hägg (M) och Frida Stål (M) publicerad i Gävle Dagblad 23 augusti: Patrik Stenvard (M), regionråd, Frida Stål (M), regionråd och Alexander Hägg (M), regionråd. Med semesterns trafikköer färskt i minnet kan nog de flesta skriva under på att infrastrukturen i Gävleborg behöver stärkas. Storhelger som midsommar,…
Nya Ostkustbanan i Almedalsvimlet
På plats fanns bolagets vd Ingela Bendrot samt några av styrelsens ledamöter bland annat Anna Sundberg, Niklas Säwén och Erik Lövgren. I vimlet mötte vi även ministrar, statssekreterare, riksdagsledamöter, andra påverkansorganisationer, ledande region- och kommunpolitiker samt politiker och kollegor från samarbetet Botniska korridoren.
Ebba Busch: ”Bygg klart hela Ostkustbanan”
Det blev ett minst sagt tydligt besked från Ebba Busch på Kristdemokraternas dag i Almedalen. I en Ekoutfrågning på torsdagsmorgonen slog hon ett slag för att frigöra ungefär 50 miljarder om året till strategiska järnvägs- och väginvesteringar. På frågan om hur pengarna skulle användas svarade hon blixtsnabbt ”Bygg klart hela Ostkustbanan”. Kristdemokraterna vill öka investeringarna…
Välbesökt Almedalsseminarium
Onsdag 26 juni höll Nya Ostkustbanan tillsammans med Botniska korridoren, Norrbotniabanegruppen och North Sweden European Office ett Almedalsseminarium som tillika var ett officiellt sidoevent till det informella transportministermötet i Göteborg som hålls 13–14 augusti i år. Eventet var ett av årets tyngsta infrastrukturevent med alla de viktigaste nyckelaktörerna på plats. Vårt event blev välbesökt!…
Viktigt inspel till det informella nordiska ministermötet i Göteborg
Bilden: Jonny Lundin, ordförande i samarbetet Botniska korridoren överlämnade på uppdrag av arrangörerna Almedalsdeklarationen till infrastrukturminister Andreas Carlson. Fotograf: Vladimir Hartvig Sverige har just nu ordförandeskapet i Nordiska ministerrådet. Redan innan jul inleddes ett arbete för att få till stånd ett sidoevent till det kommande ministermötet i Göteborg, vilket ledde fram till att vårt…
Sveriges längsta flaskhals lever inte upp till EU:s krav – starkt argument för Nya Ostkustbanan
Ingela Bendrot – Den svenska infrastrukturplaneringen måste leverera på EU-kraven, eftersom kraven bygger på en överenskommelse mellan EU-kommissionen och EU:s medlemsländer. Vi utgår därför från att hela Nya Ostkustbanan kommer in i nästa infrastrukturplan. Då är det rimligt att EU accepterar att Nya Ostkustbanan blir klar 2035 i stället för 2030, säger Ingela Bendrot, vd…