7 april 2025

Stort intresse för webbinarium om Nya Ostkustbanan – se det i efterhand!

Den 18 mars arrangerade Forum för Nordiskt Järnvägssamarbete (NJS) ett välbesökt webbinarium om framtiden för Nya Ostkustbanan och Ådalsbanan. Nu kan du se hela seminariet i efterhand!

NJS är en sammanslutning av personer och organisationer med anknytning till järnvägssektorn i Sverige, Norge, Danmark och Finland, och anordnar regelbundet seminarier och studiebesök. Den aktuella sträckan mellan Gävle och Härnösand är 27 mil lång och utgör idag en flaskhals för tågtrafiken, då den till största delen är enkelspårig.

Webbinariet samlade cirka 80 deltagare och modererades av Per Olof Lingwall, ordförande för NJS svenska avdelning. Ingela Bendrot, vd för Nya Ostkustbanan, och Lotta Rönström från North Sweden European Office, presenterade tillsammans de samhällsnyttor och positiva effekter som ett dubbelspår skulle innebära för persontrafiken, näringslivet och den regionala utvecklingen – både ur ett svenskt och europeiskt perspektiv.

Ostkustbanan och Ådalsbanan är utpekade som en del av EU:s stomnät (TEN-T), vilket innebär att sträckan ska hålla vissa standarder senast 2030, gällande bland annat minimihastigheter för person- och godståg, tåglängder, elektrifiering och signalsystem.

Ulla-Stina Ingemarsson från Trafikverket presenterade myndighetens nyligen publicerade återrapportering till regeringen angående EU:s TEN-T-krav. Rapporten visar att det finns betydande utmaningar med att nå dessa krav, särskilt vad gäller hastigheter och tåglängder.

Seminariet avslutades med att Nils Ahlm och Hans Olov Åström från Trafikverket informerade om det pågående arbetet på sträckan och planeringen för kommande utbyggnadsetapper längs hela stråket Luleå–Stockholm–Hallsberg.

Webbinariet gav både en bred överblick och konkreta insikter i vad som krävs för att skapa en modern och kapacitetsstark järnväg längs Norrlandskusten.

För att ta del av presentationerna och se webbinariet i efterhand:
Genomförda arrangemang_SE | NJS (öppnas i ny flik)

Här finns den presentation som Ingela Bendrot och Lotta Rönström visade: Presentation, öppnas i ny flik

Text till läs mer på hemsidan ”Nya Ostkustbanan nödvändig, lönsam och samhällsnyttig” Presentation på webbinarium med Trafikverket, arrangerat av Forum för Nordiskt Järnvägssamarbete (NJS) den 18 mars.

Läs Trafikverkets rapport om TEN-T-kraven här:
Trafikverkets rapport (öppnas i ny flik)

Arkiv