Handelskamrar tar plats i Nya Ostkustbanans styrelse

Nya Ostkustbanan växlar upp
Arbetet med att få till stånd en ny, modern och dubbelspårig järnväg mellan Gävle och Västeraspy utanför Kramfors får förstärkning. Båda Handelskamrarna längs sträckningen (Mittsverige och Mellansvenska) kommer nämligen att få adjungerande platser i Nya Ostkustbanans styrelse. De båda Handelskamrarna representerar tillsammans över 600 företag i regionerna.
– En bred uppslutning från näringslivet stärker vår förhandlingskraft gentemot regeringen och skapar ett tryck som kan påskynda utbyggnaden, vilket är avgörande för att bland annat möta de krav EU ställer på stomnätet där gamla Ostkustbanan ingår, säger Roza Güclü Hedin (stora bilden), näringspolitisk chef på Mellansvenska Handelskammaren.
Näringslivets behov har alltid stått i första rummet i arbetet med Nya Ostkustbanan. Det har ytterligare aktualiserats med tanke på de gigantiska investeringar som just nu genomförs och planeras i hela norra Sverige. Därför välkomnas Handelskamrarnas initiativ om att öka sina engagemang i påverkansarbetet framöver.

– Att de nu väljer att engagera sig som adjungerade till styrelsen gör att vårt samarbete förstärks och att de tidigare kan vara med och påverka både våra aktiviteter och ge värdefulla inspel till vilka argument vi ska lyfta fram i samtal med nationella politiker och Trafikverket, säger Niklas Säwén, ordförande i Nya Ostkustbanans styrelse.
Ostkustbanan – eller ”flaskhalsen i flaskhalsen” i det svenska järnvägssystemet har blivit allt trängre de senaste decennierna. Restiderna för passagerare från Sundsvall till Stockholm har förlängts med nästan en timme och den ökade godstrafiken drabbas av kostsamma fördröjningar på Sveriges mest trafikerade enkelspår.
För Mellansvenska Handelskammaren är en prioritering av Nya Ostkustbanan av största vikt, både ur ett regionalt och nationellt perspektiv. Även om antalet medlemsföretag (360) är något färre jämfört med vissa andra Handelskamrar, så har man flera större företag i medlemsregistret som är i stort behov av effektiva godstransporter – Monitor, Holmen, Billerud och Hexatronic, för att bara nämna några. Eller ”färre men värre medlemsföretag” som Roza Güclü Hedin brukar uttrycka det.
– För våra medlemsföretag är ökad transportkapacitet – möjligheten att köra längre och tyngre tåg – samt tillförlitliga och snabba transporter helt avgörande, menar Roza Güclü Hedin. Hon forsätter:
– Ett snabbt färdigställande av Nya Ostkustbanan är centralt både för att behålla och attrahera kompetens genom kortare restider, samt för att effektivisera godstransporter till hamnar och förädlingsanläggningar i Bergslagen, Stockholm och Göteborg. Vi vill vara en attraktiv region, och Nya Ostkustbanan är en garant för en större arbetsmarknadsregion.
Flera regeringar har gett löften om att Nya Ostkustbanan ska färdigställas. I nuvarande regering har både statsminister Ulf Kristersson och näringsminister Ebba Busch till och med utlovat ett slutår – 2035 – för ett slutförande. Samtidigt är det ett faktum att de slutgiltiga besluten och en finansiering av hela sträckan alltjämt saknas.
– Självklart förväntar jag mig att deras löften fortfarande gäller. Nya Ostkustbanan är viktig för tillväxten, beredskapen och klimatet, så det finns all anledning för regeringsföreträdarna att hedra löftet och lägga in hela Nya Ostkustbanan i nationell plan, menar Niklas Säwén och får medhåll av Roza Güclü Hedin:
– Nu är det hög tid för regeringen att visa handlingskraft. Att färdigställa Nya Ostkustbanan i närtid borde inte bara vara ett “vallöfte” – det är en nödvändighet för att Sverige ska kunna hantera de kommande industrisatsningarna i hela norra Sverige – inte minst i ”min” region Gävleborg och Dalarna.
– Godstrafiken måste effektiviseras för att möta de krav som ställs från EU:s transportnätverk, avslutar hon.