Negativt besked från regeringen

11 februari 2025

Uteblivet byggstartsbeslut – väcker många frågor

Järnvägsplanen för delen Kubikenborg–Sundsvall C är fastställd av regeringen och har vunnit laga kraft. Bygghandling för bangården håller på att levereras. Upphandling av entreprenörer pågår. Byggstart planeras att ske under 2025. Därför var förväntningarna stora när regeringen idag skulle presentera byggstartsbeslut. Men det blev inte som väntat.

Niklas Säwén
Niklas Säwén

Alla räknade med att regeringen skulle ge byggstartsbeslut för både Resecentrum och Sundsvall–Kubikenborg idag. Dessa projekt är väldigt integrerade och i planeringen har man utgått ifrån att de ska byggas samtidigt. Sundsvalls Resecentrum har kostnadsberäknats till nära en miljard, och Sundsvall–Kubikenborg till 780 miljoner.

– Det var med stor förvåning som vi insåg att det idag bara blev byggstartsbeslut för Resecentrum. Etappen Sundsvall–Kubikenborg ska utredas vidare av Trafikverket. I nuläget är det svårt att bedöma de exakta konsekvenserna, men det innebär sannolikt risk för förseningar, säger Niklas Säwen, ordförande för Nya Ostkustbanan samt kommunstyrelsens ordförande i Sundsvall.

–Det är mycket viktigt att Trafikverket nu skyndsamt ser över etappen Sundsvall-Kubikenborg och redovisar hur projektet kan fullföljas till regeringen, så att byggstartsbeslut kan fattas så fort som möjligt.  Detta är inte minst viktigt för att de upphandlingar som nu har inletts ska kunna genomföras på ett bra sätt, säger Niklas Säwen.

Att använda argumentet att de beräknade kostnaderna för Sundsvall–Dingersjö som skäl för att senarelägga utbyggnaden är mycket märkligt. Det är riktigt att de beräknade kostnaderna är högre i dag än för fyra år sedan. Detta beror på att det fanns brister i underlaget för kostnadskalkylen för fyra år sedan. Många infrastrukturprojekt ha haft samma problem. Men kostnaderna sjunker inte om man avvaktar ett antal år med utbyggnaden, tvärt om. För att få en kostnadseffektiv byggprocess är det viktigt att dubbelspårsutbyggnaden görs på rätt sätt och inte i avgränsade småprojekt.

I regeringens beslut står det att kostnaden har ökat kraftigt sedan regeringen fastställde den nationella trafikslagsövergripande planen för transportinfrastrukturen för perioden 2022–2033. I detta fall är ökningen 13 procent. Regeringen ger därför Trafikverket i uppdrag att med beaktande av samhällsekonomiska nyttor identifiera och om möjligt vidta lämpliga kostnadsreducerande åtgärder. I uppdraget ingår att Trafikverket ska redovisa nya bedömningar av objektens kostnader och eventuella förändringar av nyttor och måluppfyllelse samt förnyade förslag om lämplig byggstartsperiod. Uppdraget ska redovisas senast 19 maj.

 

Alla är redo

– Sundsvall–Dingersjö kom in i planen redan 2014. Nu finns alla förutsättningar för att få denna viktiga etapp finns på plats. Alla är redo för byggstart, med en mycket kompetent och erfaren organisation på plats i Sundsvall. Ytterligare förseningar ger ännu större kostnader, men framförallt kommer det att ta ännu längre tid innan Nya Ostkustbanan står klar, vilket inte rimmar med tydliga löften från både statsminister Ulf Kristersson och vice statminister Ebba Busch. Frågan jag ställer mig är: Hur länge ska det ta för ett löfte att bli infriat, säger Niklas Säwen.

Dubbelspårsutbyggnaden på Ostkustbanan har blivit en lång följetong. Redan 2010 gjordes en förstudie på hela sträckan Gävle–Sundsvall. 2014 fattade Regeringen beslut om att dubbelspårsetappen mellan Sundsvall och Dingersjö skulle byggas.

Tyvärr har Trafikverkets arbete med den viktiga dubbelspårsetappen i Sundsvall kantats av en rad problem. De ursprungliga kostnadskalkylerna var inte väl underbyggda och projektet har startats om inte mindre än tre gånger. Det har lett till att kostnadsuppskattningar har reviderats uppåt.

I jämförelse med andra stora järnvägsprojekt så som Ostlänken och Göteborg–Borås så ligger kostnaderna för projektet väsentligt lägre, vilket borde spela roll för de beslut som nu måste fattas.

Porträtt på ingela Bendrot
Ingela Bendrot

– Det är dyrt att bygga järnväg och detta är en av de svårare etapperna på Ostkustbanan, både utifrån geologi och geografi. Men ändå är kostnaderna väsentligt lägre än kostnaderna för andra stora järnvägssatsningar. Ostlänken ligger på nära 6 miljarder per mil, och Borås–Göteborg över 6 miljarder per mil, säger Ingela Bendrot som är vd för Nya Ostkustbanan.

– Det finns många lärdomar att dra av detta för att säkra att de misstag som skett inte upprepas, men som läget är nu har projektet fått stabilitet och en god kontroll på kostnaderna. Att i detta läge hänvisa till de gamla kalkylerna som argument för att senarelägga dubbelspårsutbyggnaden. Det intressanta och viktiga är att kostnaderna för etappen är rimlig, säger Ingela Bendrot.

 

Vad handlar det om?

12,5 km dubbelspår ska byggas mellan Sundsvall och Dingersjö. Utbyggnaden sker i två etapper. Först etappen Kubikenborg–Sundsvall C och sedan Dingersjö–Kubikenborg. Sedan 2014 har en rad viktiga investeringar gjorts på Nya Ostkustbanan, inte minst i och runt Sundsvall.

Järnvägsplanen för Kubikenborg–Sundsvall C har vunnit laga kraft och vi förbereder för upphandling av entreprenör. Projektering och pågående samråd för Dingersjö–Kubikenborg. Kostnaden uppskattas till cirka 4,5 miljarder kronor, vilket innebär en kostnad om 3,6 miljarder per mil.

Det är viktigt att byggstarta andra delen av Ostkustbanan mellan Dingersjö–Kubikenborg 2028 för att få ett så billigt och effektivt projekt som möjligt.

Vissa åtgärder för projektet är redan genomförda såsom en bro vid Dingersjö, liksom stationen i Njurunda där X-tåget stannar ibland som en del av en förlängd mötesstation (2 km).

 

Arkiv