Nya Ostkustbanan i riksdagen

Riksdagsseminarium: Starkt stöd för Nya Ostkustbanan – nyckeln till ett sammanhängande kuststråk
Nya Ostkustbanan stod i fokus när ett välbesökt frukostseminarium arrangerades i Sveriges riksdag i slutet av april. Syftet var att lyfta behovet av ett robust och sammanhängande kuststråk i den norra delen av EU:s transportkorridor, där Nya Ostkustbanan och Norrbotniabanan utgör centrala länkar. Seminariet genomfördes i samarbete med North Sweden och Norrbotniabanegruppen.
TEN-T – Europeiska krav formar svensk infrastruktur
Lotta Rönström från North Sweden inledde seminariet genom att beskriva hur EU:s transportpolitik via TEN-T-förordningen ställer tydliga krav på medlemsstaternas infrastruktur. Sverige har åtagit sig att färdigställa stomnätet – där Nya Ostkustbanan ingår – till 2030.
– På den gamla Ostkustbanan och Ådalsbanan finns stora utmaningar både vad gäller hastighet och tåglängd då stora delar av sträckorna inte bedöms uppfylla kraven i tid, berättade Lotta Rönström och visade kartor från Trafikverkets rapport ’Kraven för TEN-T’.
Nya Ostkustbanan – lönsam, samhällsnyttig och nödvändig
Niklas Säwén, ordförande i Nya Ostkustbanan (bilden högst upp) och kommunstyrelsens ordförande i Sundsvall, samt Ingela Bendrot, vd för Nya Ostkustbanan, lyfte fram projektets starka samhällsekonomiska nytta och nödvändighet.
– Det är viktigt att hålla ingångna avtal och prioritera samhällsekonomisk lönsamhet för att säkerställa att projektet genomförs på ett kostnadseffektivt sätt, sade Niklas Säwén.
– Nya Ostkustbanan är nödvändig, lönsam och samhällsnyttig. Den kommer att bidra till att stärka Sveriges konkurrenskraft genom att öka kapaciteten, skapa redundans och minska störningarna längs banan, underströk Ingela Bendrot.
Perspektiv från Norrbotniabanan
Gusten Granström, vd för Norrbotniabanan AB, beskrev utmaningarna med den långsamma utbyggnadstakten av Norrbotniabanan. Han föreslog att ett särskilt statligt projektbolag skulle kunna snabba på byggnationen.
– Fördelen med att bygga i regi av ett särskilt bolag är bland annat att man då har fokus på ett projekt och en finansiering via upplåning hos riksgälden. Det skulle möjliggöra en tidplan för hela projektet, sa Gusten Granström.
Elisabeth Sinclair från Norrbotniabanegruppen påpekade att samhällsekonomiska modeller missgynnar järnvägsprojekt eftersom återbetalningstiden ofta är lång:
– Man måste också väga in vad det skulle kosta samhället att inte bygga en järnväg. Den största kostnadseffektiviteten uppnås genom att säkerställa att projekten blir färdiga så snart som möjligt.
Regeringens perspektiv
Statssekreterare Johan Davidson från Landsbygds- och infrastrukturdepartementet berättade att de ekonomiska ramarna för den nationella planen har ökat med 20 %. Han betonade att regeringen prioriterar samhällsekonomisk lönsamhet och att det som presenterats för Nya Ostkustbanan visar just detta.
Davidson lyfte även behovet av att tänka i stråk och system samt att regeringens direktiv tydligt beaktar EU-perspektivet och TEN-T.
Sammanfattning
Seminariet avslutades av Maria Stockhaus (M) som konstaterade att det råder stor politisk enighet om att Nya Ostkustbanan och Norrbotniabanan är avgörande projekt för att stärka Sveriges transportnätverk. Diskussionerna före och efter seminariet vittnade om ett starkt engagemang från riksdagens ledamöter.
Fotograf: Anna Rut Fridholm
Text: Lotta Rönström och Ingela Bendrot


