Milstolpe för Ostkustbanan

30 juni 2025

Nu inleds dubbelspårsutbyggnaden – en milstolpe för Ostkustbanan

Den första etappen i utbyggnaden av dubbelspår mellan Gävle och Sundsvall kan nu starta! Det står klart sedan järnvägsplanen mellan Kubikenborg och Sundsvalls centralstation vunnit laga kraft – efter att regeringen gett klartecken till byggstart.

PEAB Sverige AB har tilldelats uppdraget att genomföra markarbetena på den 2,5 kilometer långa sträckan mellan Kubikenborg och Sundsvall C. Kontraket skrevs på i fredags. Projektet innehåller bland annat två nya broar över Fridhemsgatan och Björneborgsgatan. Arbetet inleds med förberedande insatser i höst och hela etappen ska stå färdig 2028.

– Äntligen, det här är en viktig milstolpe. En första etapp i dubbelspårsutbyggnaden som ökar kapaciteten på Ostkustbanan och bidrar till kortare restider mellan Stockholm och Sundsvall, säger Trafikverkets projektledare Göran Ahlenius.

Parallellt med detta projekt planeras även nästa steg – en 10 kilometer lång dubbelspårsutbyggnad mellan Kubikenborg och Dingersjö. Järnvägsplanen är just nu ute på samråd och väntas bli klar vid årsskiftet.

Samtidigt pågår en annan viktig investering i Sundsvall: ombyggnaden av Sundsvalls centralstation. Här ska nya spår, växlar, ERTMS-signalsystem, två nya perronger och en gångbro som ersätter dagens plankorsning förbättra både tillgänglighet och säkerhet. Byggstart är planerad till 2026.

Niklas Säwen, kommunstyrelsens ordförande i Sundsvall och ordförande för Nya Ostkustbanan, ser stort värde i helhetsperspektivet:

– Sedan 2014 har stora investeringar gjorts i järnvägssystemet i Sundsvall, och nu är det äntligen dags att påbörja dubbelspårsutbyggnaden. Trafikverket har ett starkt och kompetent projektteam på plats, och allt är väl förberett för att bygga hela sträckan Sundsvall–Dingersjö, som kom in i nationella planen redan 2014. För att få ut största möjliga samhällsnytta är det viktigt att fortsätta bygga ut dubbelspår hela vägen mellan Gävle och Härnösand.

Med dagens hårt belastade bana är satsningen avgörande för att öka kapaciteten, minska restiderna och förbättra punktligheten för både gods- och persontåg.

– Nya Ostkustbanan har hög genomförbarhet; uppslutningen från regioner och kommuner är mycket stor och det finns en bred och stark politisk uppslutning nationellt. Dessutom ingår sträckan i EU:s stomnät vilket är ytterligare  en styrka säger Niklas Säwen.

Nya Ostkustbanan är ett av de mest planmogna större järnvägsprojekten i Sverige. På Trafikverkets hemsida (öpppnas i ny flik) kan du läsa mer om den planerade dubbelspårsutbyggnaden.

Arkiv