Det går att sänka kostnaderna med 20 procent!

12 juni 2025

Hur kan man minska kostnaderna för Nya Ostkustbanan?

Trafikverket arbetar just nu med nästa nationella infrastrukturplan. Den föregående planen var underfinansierad och dessutom har kostnaderna skenat. Regeringen lägger stor vikt vid kostnadsbesparingar. Hur kan kostnaderna för Nya Ostkustbanan minskas utan att funktionaliteten försämras?

Nya Ostkustbanan måste ingå i nästa infrastrukturplan

Regeringen kommer nästa år att fatta beslut om en ny nationell infrastrukturplan. Inför detta har Trafikverket fått i uppdrag att ta fram ett förslag, som ska presenteras senast den 30 september. Om målet – att Ostkustbanan ska vara utbyggd till 2035 – ska kunna uppnås, krävs att den nya planen innehåller fler etapper på Nya Ostkustbanan. Dessutom behöver Trafikverket få i uppdrag att planera för hela sträckan.

Det går att sänka kostnaderna med 20 procent

Trots att budgetramarna för planen har utökats kommer det krävas kostnadskontroll och ett effektivt genomförande för att klara av alla projekt. Vi har därför analyserat hur kostnaderna kan minska för de delar av Nya Ostkustbanan som ännu inte ingår i planen. År 2023 beställde Nya Ostkustbanan en studie om åtgärder för att minska kostnaderna för en utbyggnad till dubbelspår på Ostkustbanan mellan Gävle och Härnösand.

Länk till rapporten ”Bygg bort Sveriges längsta flaskhals med fokus på kostnadseffektivitet” finns längst ned i denna artikel.

Fyra strategier för att minska kostnaderna

  • Långsiktig planering: Trafikverket måste få i uppdrag att planera för hela sträckan. Det ger bättre framförhållning och ökad kostnadskontroll.
  • Kostnadsmedveten projektering: Välj tekniska lösningar som är anpassade för effektiv produktion. Standardkrav bör utformas utifrån vad som är relevant för trafiken – inte slentrianmässigt.
  • Kloka upphandlingar: Genomtänkta upphandlingsstrategier kan ge stora besparingar. Går det att använda totalentreprenader? Bygga i bolagsform? Samordna med andra infrastrukturprojekt? Varierade entreprenadstorlekar kan öka intresset bland utförarna.
  • Industriellt byggande: Genom att använda standardiserade element – som prefabricerade landbroar – kan kostnaderna minska med upp till 20 procent. Dessutom förkortas byggtiden. Men industriellt byggande måste in tidigt i processen och kräver rätt kompetens hos planeringsledet.

 

Niklas Säwén
Niklas Säwén

Det är viktigt att Nya Ostkustbanan planeras klokt och med fokus på kostnaderna. Teknikstandarden måste anpassas till verkligheten. Att – som exempel – planera för 250 km/h genom Hudiksvall, där i princip alla tåg ändå ska stanna, är både svårbegripligt och kostnadsdrivande.

– Det är viktigt att bygga i längre stråk, eftersom det minskar kostnaderna för masshantering. Skulle etappen Kubikenborg–Dingersjö senareläggas skulle kostnaderna för masshantering öka med cirka trehundra miljoner kronor. Därför är det viktigt att denna etapp byggs tillsammans med Sundsvall–Kubikenborg, säger Niklas Säwén.

Exempel: Upp till 10 miljarder i besparing

Vi uppskattar att ett dubbelspår mellan Kringlan (norr om Gävle) och Dingersjö (söder om Sundsvall) kostar drygt 50 miljarder kronor (prisnivå februari 2021) vid traditionellt byggande. Genom industriella metoder kan man minska kostnaderna med cirka 10 miljarder kronor.

Besparingspotentialen varierar – på vissa etapper upp till 36 procent, på andra bara marginellt.

God framförhållning ger lägre kostnader

Produktivitetsdelegationen har visat att framförhållning i planering och upphandling är avgörande för att hålla nere kostnader. Flexibilitet i tekniska lösningar är också viktigt. Exempelvis kan en lägre hastighetsstandard genom Hudiksvall ge både billigare station och mer centralt läge.

Ingela Bendrot
Ingela Bendrot

– Det är viktigt att hitta verkliga besparingar – men vi måste akta oss för att sila mygg och svälja kameler, säger Ingela Bendrot, vd Nya Ostkustbanan.

Trafikverkets kostnadsberäkningar som användes vid framtagandet av den gällande infrastrukturplanen visar att Nya Ostkustbanan kostar ungefär 2 miljarder kronor per mil. Ostlänken kostar mer än 6 miljarder per mil och Göteborg–Borås mer än 7 miljarder per mil. Sedan dess har kostnaderna ökat kraftigt. Trafikverket kommer inom kort att presentera nya siffror.

– I reda pengar finns betydligt mer att hämta genom att nagelfara de riktigt dyra projekten. Regeringen återförvisade etappen Sundsvall–Kubikenborg, vilket ledde till en kostnadsminskning om 30 miljoner kronor – ett belopp som bara räcker till 50 meter av Ostlänken.

Vi vill bidra till lösningar

Vi har identifierat realistiska och hållbara besparingar på Nya Ostkustbanan. Om alla större järnvägsprojekt lyckas minska sina kostnader med 20 procent kan både Nya Ostkustbanan och andra viktiga järnvägar bli verklighet inom rimlig tid.

Läs studien här (öppnas i ny flik).

Arkiv