Prioritera och bygg klart Nya Ostkustbanan!

Ett år kvar tills regeringen sätter ned foten
Regeringen måste nu leva upp till sina löften om att prioritera Nya Ostkustbanan. Förutsättningarna har aldrig varit bättre, men Trafikverkets kommande förslag blir avgörande. Ett första steg är det förslag till nationell plan som Trafikverket lämnar senast 30 september.
Tre regeringar har backat upp Nya Ostkustbanan
Reinfeldt-regeringen 2014, Löfven-regeringen 2018 och Andersson-regeringen 2022 har alla gett Trafikverket bakläxa och tillskjutit mer pengar till dubbelspårsutbyggnaden på Ostkustbanan än vad Trafikverket föreslagit. Nu hoppas vi att Trafikverkets kommande förslag verkligen tar höjd för att bygga klart hela Nya Ostkustbanan. Förutsättningarna är unika: ett starkt politiskt stöd både regionalt och nationellt – samtidigt som EU tydligt pekar ut Nya Ostkustbanan som en prioriterad del i det europeiska stomnätet för järnväg.

– Nya Ostkustbanan befinner sig i en situation som borde vara extra gynnsam. Vi har ett starkt politiskt stöd och tydliga direktiv från regeringen, som på punkt efter punkt gynnar projektet, säger Niklas Säwén, ordförande för Nya Ostkustbanan och kommunstyrelsens ordförande i Sundsvall.
Industrins investeringar pekar norrut
Enligt regeringens eget Accelerationskontor investerar industrin nu 803 miljarder kronor i sin gröna omställning. Av detta satsas 517 miljarder i de fyra nordligaste regionerna, medan resterande 286 miljarder fördelas på övriga 17 regioner.
– För att värna industrins konkurrenskraft och säkra de investeringar som nu är på gång måste Nya Ostkustbanan byggas ut. Det är denna bana som kopplar samman norra Sverige med resten av världen. Redan idag – utan dubbelspår – ser vi hur både gods- och passagerartrafik väljer kustjärnvägen framför andra alternativ. Det brådskar. Vi har väntat mer än tillräckligt på ett beslut om att färdigställa kustjärnvägen, säger Säwén.
Regeringens direktiv pekar tydligt på Nya Ostkustbanan
Regeringen har i sina direktiv till Trafikverket pekat ut tydliga prioriteringar där Nya Ostkustbanan stämmer väl in:
- Statsminister Ulf Kristersson och näringsminister Ebba Busch har – både före och efter valet 2022 – lovat att Nya Ostkustbanan ska prioriteras och stå klar 2035.
- Regeringen har slagit fast att hela stråk ska prioriteras, särskilt de som är viktiga för arbetspendling och godstrafik. Gamla Ostkustbanan och Ådalsbanan är den största flaskhalsen i stråket Stockholm–Umeå, som är ett huvudstråk för hela landet.
- Staten har ingått avtal om dubbelspårsutbyggnad både 2014 och 2018. Regeringen har betonat vikten av att hålla ingångna avtal.
- Norrbotniabanan har fått byggstart, men utan Nya Ostkustbanan blir systemet ofullständigt. Nya Ostkustbanan är den saknade pusselbiten som också stärker systemets samhällsekonomiska lönsamhet.
Nya Ostkustbanan – ett prioriterat EU-projekt
Regeringen hänvisar nu tydligt till EU:s transportpolitik, något som inte gjorts tidigare. Nya Ostkustbanan är en av de järnvägssträckor som ingår i EU:s stomnät, vilket ska vara färdigställt redan 2030.
- EU har beviljat medfinansiering från CEF till flera etapper av Nya Ostkustbanan.
- Trafikverket har, på uppdrag av regeringen, identifierat brister i det svenska järnvägssystemet i förhållande till EU:s regelverk. På Ostkustbanan och Ådalsbanan uppfylls endast två av fem grundläggande krav.
En viktig del i militär mobilitet
Nya Ostkustbanan ingår i det militära mobilitetsstråk som Försvarsmakten och NATO benämner ”Northern route number one”. Det stärker ytterligare behovet av utbyggnad med tanke på totalförsvar och krisberedskap.
Ett löfte som måste hållas

Nya Ostkustbanan är det större järnvägsobjekt som bäst uppfyller de kriterier som regeringen har ställt i sina direktiv till Trafikverket. Både statsminister Kristersson och näringsminister Busch har lovat att banan ska vara klar till 2035 – och nu återstår bara ett år innan regeringen måste fatta beslut.
– Nya Ostkustbanan borde mot denna bakgrund hamna högt i prioriteringen. Men vi som följt Trafikverkets arbete det senaste decenniet känner oro. Gång på gång har Trafikverket prioriterat ned projektet, och regeringar har fått rycka ut för att rädda Nya Ostkustbanan. Det vore ärligt talat pinsamt om det skulle hända en gång till, säger Ingela Bendrot, vd för Nya Ostkustbanan.