Eneroth vill ha en järnväg med hög kapacitet längs hela Norrlandskusten
Över tio miljarder kommer att läggas och läggs redan på infrastrukturen i Västernorrland. Merparten satsas på upprustning av järnvägar.
– Nya Ostkustbanan är den här regionens viktigaste prioritering, konstaterade infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) då han i mitten av oktober besökte Sundsvall och Härnösand för att följa upp de arbeten som pågår i regionen.
Arbetet med Ådalsbanan är redan igång och 2023 beräknas järnvägen vara klar för trafik igen. Kostnaderna för det projektet är budgeterat till 600 miljoner kronor.
Ostkustbanan sträcker sig i dagsläget mellan Sundsvall och Stockholm. Järnvägsplanen för den Nya Ostkustbanan sträcker sig i dagsläget till Timrå, men behov finns av minst ett dubbelspår till Härnösand och Tomas Eneroth har sin vision klar:
– Jag vill ha järnväg med hög kapacitet längs hela Norrlandskusten, deklarerade han i samband med besöket på Trafikverket i Härnösand.
Han berättade också för Allehandas reporter att han flugit upp, men att han skulle ta tåget hem.
– Vi ser att västerlänningarna åker mer tåg än någonsin för att förutsättningarna ges, men också för att det är effektivt och klimatsmart.
Har du koll på banorna längs Norrlandskusten?
- Ostkustbanan: Järnvägen mellan Stockholm och Sundsvall.
- Ådalsbanan: 18 mil järnväg som går mellan Sundsvall och Långsele via Timrå, Härnösand och Kramfors.
- Nya Ostkustbanan: Ett nytt dubbelspår mellan Gävle och Västeraspby, där Botniabanan tar vid. Det betyder att Nya Ostkustbanan omfattar både Ostkustbanan och delar av Ådalsbanan.
- Botniabanan: Invigdes 2010. En helt ny 19 mil lång järnväg mellan Västeraspby/Kramfors och Umeå.
- Norrbotniabanan: 27 mil ny kustnära järnväg mellan Umeå-Luleå. I den nationella transportplanen för 2018-2029 anslog regeringen pengar till bygget av Norrbotniabanan, Umeå-Skellefteå. Byggstart för sträckan Umeå-Dåva ägde rum hösten 2018.