Socialdemokraterna om Nya Ostkustbanan
Socialdemokraterna har historiskt sett ett stort engagemang för Nya Ostkustbanan. I senaste planbeslutet adderade den rödgröna regeringen ytterligare 3,6 miljarder till dubbelspårsutbyggnaden, vilket var 1,7 miljarder mer än vad Trafikverket hade föreslagit. Vår bedömning är att Socialdemokraternas engagemang är stigande, från en hög nivå.
Granskning av Socialdemokraternas politik
Inför valet 2014 utlovade Stefan Löfven att en S-ledd regering skulle fatta beslut om ännu en etapp på Ostkustbanan. Denna järnvägssatsning ingick i partiets valmanifest med mål att rusta upp hela sträckan mellan Gävle och Sundsvall till dubbelspår. Läs mer om Löfvens löfte här.
Löftet infriades när regeringen 2018 fastställde den nya nationella planen där regeringen adderade ytterligare 3,6 miljarder till dubbelspårsutbyggnaden, vilket var 1,7 miljarder mer än vad Trafikverket hade föreslagit. I och med planbeslutet 2018 har således mer än 8 miljarder anslagits.
I januariavtalet och i regeringsförklaringen 2019 utlovades att ”järnvägen i norra Sverige ska byggas ut”. Exakt vad detta innebär är oklart, men infrastrukturministern Tomas Eneroth exemplifierar ofta denna utbyggnad med Norrbotniabanan och Nya Ostkustbanan.
Regeringspartierna skriver inte några parti- eller kommittémotioner, utan regeringspolitiken formuleras istället i de propositioner som regeringen lägger på riksdagens bord.
Däremot kan enskilda ledamöter lämna motioner, och Socialdemokraterna brukar ha en enskild motion varje höst. Senaste motionen gällande Ostkustbanan var undertecknad av Åsa Lindestam, Elin Lundgren och Patrik Lundqvist från Gävleborg samt Malin Larsson, Ingemar Nilsson och Kristina Nilsson från Västernorrland.
Slutsatsen i motionen är att det nu är av yttersta vikt att regeringen tillser att Ostkustbanan prioriteras. Motionärerna ser Ostkustbanan som en länk mellan norra och södra Sverige. Eftersom banan idag är överbelastad i hela sin sträckning finns det ett mycket begränsat utrymme för fler transporter. Därför krävs dubbelspår på hela Ostkustbanan för att behoven av mer trafik och kortare restider ska kunna tillgodoses.
Motionärerna menar också, med hänvisning till pandemin, att en tidigarelagd investering i kapacitetsutbyggnad på Ostkustbanan är ett av de mest lämpade objekten för att gynna sysselsättning, miljö- och klimat och stärkta förutsättningar för näringslivets utveckling.
Hösten 2012, inför planbeslutet 2014, skrev Socialdemokraterna i sin kommittémotion av Anders Ygeman med flera:
”På Ostkustbanan Gävle–Sundsvall pågår nu ett stort arbete för att höja kapaciteten genom byggnation av flera mötesstationer på sträckan. Merparten är klara redan 2013, och en sista station byggs klart 2017. Trafikverkets bedömning är att det är svårt att bygga ytterligare mötesstationer. Någon järnvägsutredning för dubbelspårsutbyggnad finns inte, däremot har en förstudie gjorts. Vi ser det som angeläget att åtminstone en etapp dubbelspår på sträckan Gävle–Sundsvall börjar byggas.”
Många enskilda motioner lades fram i frågan under åren 2010-2014.
Socialdemokraterna kommenterar vår granskning
– Sedan vi bildade regering har vi utökat resurserna till underhåll och utbyggnad av järnvägen i Sverige. I den nuvarande Nationella planen har regeringen valt att lyfta Ostkustbanan på den så kallade bristlistan, vilket har möjliggjort att Trafikverket kan korta planeringstiden för utbyggnad av banan. Samtidigt har regeringen beslutat om utbyggnad och finansieringen av dubbelspår, delsträckan mellan Gävle – Kringlan, säger Teres Lindberg som leder S-gruppen i Trafikutskottet.
Den socialdemokratiska utskottsgruppen har besökt Västernorrland, två gånger på fem år, och då haft dialog med flera företrädare från regionen, bland annat med Glenn Nordlund nuvarande ordförande i Nya Ostkustbanan. Även Tomas Eneroth har varit på besök ett flertal gånger både i Västernorrland och Gävleborg, och lyfter numera konsekvent behovet av utbyggd järnväg i norra Sverige med fokus både på Nya Ostkustbanan och Norrbotniabanan.
– Gällande S-gruppens arbete i utskottet är det bra att ha med sig att vi har som praxis att våra ledamöter inte skriver motioner, skriftliga frågor eller interpellationer i det utskott som ledamoten själv sitter i. Detta då vårt parti sitter i regeringen och vi har därmed löpande kontakt med våra kollegor i de olika departementen, avslutar Lindberg.
Länkar
Botniabanans koppling till det nationella järnvägsnätet
Motion 2010/11:T315 av Susanne Eberstein och Jasenko Omanovic (S)
Botniska korridoren
Motion 2010/11:T310 av Christina Karlsson och Eva Sonidsson (S)
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/botniska-korridoren_GY02T310
Dubbelspår på Ostkustbanan
Motion 2011/12:T375 av Ingemar Nilsson och Susanne Eberstein (S)
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/dubbelspar-pa-ostkustbanan_GZ02T375
Behovet av dubbelspår på Ostkustbanan
Motion 2011/12:T360 av Elin Lundgren (S)
Botniabanans koppling till det nationella järnvägsnätet
Motion 2011/12:T220 av Susanne Eberstein och Jasenko Omanovic (S)
Botniska korridoren
Motion 2011/12:T250 av Christina Karlsson m.fl. (S)
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/botniska-korridoren_GZ02T250
Dubbelspår på Ostkustbanan
Motion 2012/13:T310 av Susanne Eberstein och Ingemar Nilsson (S)
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/dubbelspar-pa-ostkustbanan_H002T310
med anledning av prop. 2012/13:25 Investeringar för ett starkt och hållbart transportsystem
Motion 2012/13:T8 av Anders Ygeman m.fl. (S)
Botniabanans koppling till det nationella järnvägsnätet
Motion 2012/13:T381 av Susanne Eberstein och Jasenko Omanovic (S)
Företagsnedläggningar i Hudiksvall
Interpellation 2012/13:437 av Pärssinen, Raimo (S)
Företagsnedläggningar i Hudiksvall
Interpellation 2012/13:495 av Pärssinen, Raimo (S)
Botniska korridoren
Motion 2012/13:T287 av Christina Karlsson (S)
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/botniska-korridoren_H002T287
Vikten av att färdigställa viktiga spårprojekt
Skriftlig fråga 2012/13:223 av Lundgren, Elin (S)
Dubbelspår på Ostkustbanan
Motion 2013/14:T224 av Susanne Eberstein och Ingemar Nilsson (S)
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/dubbelspar-pa-ostkustbanan_H102T224
Behov av dubbelspår på Ostkustbanan
Motion 2013/14:T489 av Elin Lundgren m.fl. (S)
Botniabanans koppling till det nationella järnvägsnätet
Motion 2013/14:T253 av Susanne Eberstein och Jasenko Omanovic (S)
Botniska korridoren
Motion 2013/14:T357 av Kristina Nilsson m.fl. (S)
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/bottniska-korridoren_H102T357
Botniska korridoren
Interpellation 2013/14:270 av Pettersson, Leif (S)
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/interpellation/botniska-korridoren_H110270
Botniska korridoren
Interpellation 2013/14:296 av Pettersson, Leif (S)
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/interpellation/botniska-korridoren_H110296
Infrastrukturen i Västernorrland
Motion 2014/15:2463 av Jasenko Omanovic m.fl. (S)
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/infrastrukturen-i-vasternorrland_H2022463
Infrastrukturen i Västernorrland
Motion 2014/15:1944 av Jasenko Omanovic m.fl. (S)
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/infrastrukturen-i-vasternorrland_H2021944
Ostkustbanan
Motion 2015/16:835 av Ingemar Nilsson m.fl. (S)
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/ostkustbanan_H302835
Ostkustbanan
Motion 2017/18:736 av Ingemar Nilsson m.fl. (S)
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/ostkustbanan_H502736
Ostkustbanan
Motion 2018/19:2122 av Ingemar Nilsson och Malin Larsson (båda S)
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/ostkustbanan_H6022122
EU:s TEN-T Core Network till målåret 2030
Motion 2018/19:1597 av Isak From och Åsa Karlsson (båda S)
Ostkustbanan
Motion 2019/20:1421 av Ingemar Nilsson m.fl. (S)
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/ostkustbanan_H7021421
Ostkustbanan
Motion 2020/21:2099 av Ingemar Nilsson m.fl. (S)
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/ostkustbanan_H8022099