Tack, Glenn Nordlund!
En trotjänare checkar ut
16 år som kommunalråd i Örnsköldsvik, ordförande i kommunförbundet Västernorrland, sex år som regionstyrelsens ordförande, styrelseledamot i Nya Ostkustbanan sedan bolaget bildades 2015 och dess ordförande de senaste fem åren. Ett imponerande CV, men 30 oktober tog en lång karriär i samhällets tjänst slut när Glen Nordlund (S) lämnade över ansvaret för ordförandeskapet för regionstyrelsen till Sara Nylund och Nya Ostkustbanan till kommunstyrelsens ordförande i Sundsvall – Niklas Säwén.
– Jag fyller 65 år mitt under valrörelsen 2026 och har beslutat att inte ställa upp för ytterligare en mandatperiod. Då är det både rätt och logiskt att jag lämnar över redan nu, så att mina efterträdare hinner komma in i sina roller i god tid innan valrörelsen sparkar igång på allvar, säger Glenn Nordlund.
Dubbelfel i infrastruktursatsningarna
Även om Glenn Nordlund är nöjd och stolt över de framsteg och det strävsamma arbete som gjorts under hans år i Nya Ostkustbanans styrelse, så finns det en hel del som skaver när han nu lämnar över ordförandeklubban. Inte minst det faktum att regeringen skjutit till mer pengar än någonsin (cirka 250 miljoner kronor) till den nationella transportplanen, samtidigt som Trafikverket nu nagelfar redan beslutade och delfinansierade sträckor på Nya Ostkustbanan.
– Ett klassiskt dubbelfel! Med tanke på de stora gröna investeringar som nu görs i vår del av landet och löftena från både stats- och näringsministern om att hela sträckningen ska vara klar 2035, känns det helt ologiskt att man tittar på att göra besparingar på två redan beslutade etapper på Nya Ostkustbanan, säger han.
– Tre regeringar på raken har nu lagt ner mer pengar i den nationella transportplanen än vad Trafikverket gjort, och med tanke på hur välplanerad och planmogen Nya Ostkustbanan är, så skulle det kännas mer logiskt om man planerade för att bygga nya etapper, i stället för att överväga att spara in på redan beslutade åtgärder, så det känns onekligen lite tufft just nu.
Northvolt – bara ett gupp på vägen
Uttalandet är ett bra exempel på Glenn Nordlunds stora engagemang – både för Nya Ostkustbanan och den kraftfulla utvecklingen vad gäller investeringar och industrisatsningar i norra och mellersta Sverige. ”Det som händer kring Northvolt är bara ett gupp på vägen”, menar han, och fortsätter:
– Det är tråkigt om det på något sätt skulle påverka statsmakternas prioriteringar. Men jag tror att medvetenheten är så stor vid det här laget om att det är i den här delen av landet som förutsättningarna finns att ”ta täten” både nationellt och i EU vad gäller den gröna omställningen – inte minst tack vare den goda tillgången på grön el.
– Det är nu det gäller att ”hålla i och hålla ut”, för vi behöver ha en infrastruktur för hållbara transporter av både gods och människor så att företagen ska vilja – och våga – fullfölja den gröna industriella revolution som pågår i vår del av landet.
En stor insats för projektet Gävle-Kringlan
Nu är det Niklas Säwén som tar över stafettpinnen för det fortsatta påverkansarbetet för att en gång för alla se till att löftena infrias om ett färdigställande av Nya Ostkustbanan senast 2035. Och Niklas är ett utmärkt val, enligt Glenn Nordlund.
– Jag är övertygad om att det blir väldigt bra! Både Niklas och hela Sundsvalls kommun är oerhört engagerade och initierade i den här frågan. Sundsvall och Gävle är nyckelkommuner i arbetet med att Nya Ostkustbanan hamnar högre upp på statsmakternas agenda, sedan handlar det om att få ett ännu starkare stöd från det lokala och regionala näringslivet för att så sker, menar Glenn Nordlund.
Och lovorden återgäldas av både efterträdaren Niklas Säwén och Nya Ostkustbanans vd Ingela Bendrot.
– Jag har haft förmånen att samarbeta med Glenn i drygt åtta år och uppskattar hans fina ledaregenskaper. Han är en trygg och klok person som har varit ett mycket bra stöd för mig i min roll som vd för Nya Ostkustbanan. Han har jobbat mycket målmedvetet för att Nya Ostkustbanan ska komma på plats, och jag kommer att sakna honom i vårt arbete säger Ingela Bendrot.
– Glenn har varit väldigt viktig för nya Ostkustbanan, han är en genuint samarbetsinriktad person och ledare. Inte minst gjorde han stora insatser under förra mandatperioden då hela jätteprojektet Gävle-Kringlan riskerade att plockas bort från den nationella transportplanen. Jag anser att hans insats och ingångar i dåvarande S-regering, i högsta grad bidrog till att projektet blev kvar i planen, säger Niklas Säwén.
”Ett av de absolut roligaste uppdragen jag har haft”, är Glenn Nordlunds slutomdöme om tiden i Nya Ostkustbanans styrelse, där han framför allt hyllar samarbetsklimatet i organisationen. Och även om en hel del tid nu frigörs efter att han lämnar styrelserna i Nya Ostkustbanan och regionen, så har han inte för avsikt att helt och hållet släppa sitt samhällsengagemang.
– Nej, jag avser att sitta kvar i regionfullmäktige, och faktiskt även fortsätta att ägna tid åt transportfrågor i ett nytt uppdrag som ordförande i kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrlands län. Men jag hoppas ändå att få lite mer tid över för att ägna mig åt mina favoritsysselsättningar; fiske och svampplockning
– Sedan fortsätter jag förstås att följa händelseutvecklingen i Nya Ostkustbanan, det är hög tid att hela sträckan tar plats i den nationella planen, det är jätteviktigt för hela landets framtida konkurrenskraft, avslutar Glenn Nordlund.
Läs också artikeln om den nytillträdde ordföranden Niklas Säwén här.