Ny ordförande för Nya Ostkustbanan
Så ska Niklas Säwén ta Nya Ostkustbanan i mål till 2035
Som ny ordförande för Nya Ostkustbanan har Niklas Säwén (S) en tydlig målsättning: dubbelspår längs hela kustjärnvägen och en kraftig förbättring av Sundsvalls position som logistisk knutpunkt i norra Sverige. Med Östersjöns främsta djuphamn och förbindelse mot Trondheim har Sundsvall en viktig roll att spela i utvecklingen av infrastrukturen i regionen.
– Att Nya Ostkustbanan färdigställs så snabbt som möjligt i sin helhet är den absolut viktigaste frågan, både för Sundsvall och för hela Västernorrland, säger Säwén. Han är besluten att påminna regeringen och dess företrädare om de löften som getts om att hela sträckningen ska stå klar senast 2035.
Att intervjun sker medan Niklas Säwén sitter på tåget ger symbolisk tyngd, men det som verkligen stärker Säwén i hans nya uppdrag är hans gedigna erfarenhet inom politiken. Säwén leder det politiska arbetet i Sundsvall som kommunstyrelsens ordförande och nu även ordförande för Nya Ostkustbanans styrelse där han tidigare varit ledamot. Hans strategi är tydlig: få in hela sträckan i den nationella transportplanen och stärka samarbetet mellan kommuner, regioner och näringsliv.
Utveckla samverkan
– Det är spännande och hedersamt att få vara med och driva den här så viktiga frågan, och vi har pekat ut två tydliga prioriteringar i vårt fortsatta arbete. Dels att se till att hela sträckningen kommer in i den nationella transportplanen, och dels att utveckla samverkansarbetet. Det handlar självklart om att fortsätta tala med en röst över parti-, kommun- och regiongränser, men framför allt om att involvera näringslivet ännu mer i det arbetet, säger Säwén.
Han berättar att Nya Ostkustbanans styrelse redan i början av oktober genomförde verksamhetsbesök hos företag i Örnsköldsvik för att lyfta frågan, och gehöret var stort:
– Bland annat räckte BAE Systems Hägglunds upp handen och klargjorde att man ville vara delaktiga i den här processen. De beskrev hur oerhört viktigt det är med snabba kommunikationer och dubbelspår på järnvägen för deras unika tillväxtresa, inte minst ur ett kompetensförsörjningsperspektiv.
Nya Ostkustbanan central för försvar, konkurrenskraft och hållbar utveckling
Det oroliga säkerhetspolitiska läget, behovet av ett stärkt totalförsvar och det svenska medlemskapet i NATO gör att behovet av satsningar i öst-västlig riktning lyfts i många sammanhang. Men även Nya Ostkustbanan kan vara en viktig pusselbit, menar Niklas Säwén:
– En stark beredskap i Sverige innebär att man måste kunna flytta gods och personer snabbt både i nord-sydlig riktning och öst-västlig riktning.
EU har pekat ut Botniska korridoren som en prioriterad transportsträcka och bidrar redan med finansiering till projektet. Detta stärker ytterligare vikten av att fullfölja Nya Ostkustbanan, inte bara för regionens tillväxt och konkurrenskraft, utan även som en del i Sveriges strategi för klimatvänliga transporter och hållbart resande. Sundsvall har potential att stärka sin position som ett ekonomiskt och logistiskt nav, och Nya Ostkustbanan är en central del i att förverkliga den visionen.
– Problemet generellt är att staten och Trafikverket har organiserat byggandet av nya järnvägar ”etappvis” och inte i hela stråk. Om man i stället hade följt EU:s rekommendationer och avtalet mellan Sverige och EU i den här frågan så är jag övertygad om att Nya Ostkustbanan och hela den Botniska korridoren skulle ha prioriterats i den nationella transportplanen. Stråket i sig är ju samhällsekonomiskt lönsamt, men ”duttarna” på några få mil är ju inte lönsamma i sig, menar Niklas Säwén.
Nya Ostkustbanan är redo att byggas
Säwén betonar att regeringen har ökat budgeten för den nationella transportplanen med 250 miljarder, nästan 27 procent, men uttrycker oro över att budgeten för redan planerade delar av Nya Ostkustbanan kan komma att minskas.
– Få järnvägssträckningar i landet är så välplanerade och redo att byggas som Nya Ostkustbanan. Vi förväntar oss att staten håller de löften som getts för att driva utvecklingen framåt.
Hans mål som ordförande är tydligt: att säkerställa att hela sträckningen inkluderas i den nationella transportplanen och att projektet färdigställs enligt plan – för Sundsvall, regionen och för Sveriges framtida konkurrenskraft.
Läs också artikeln om den tidigare ordföranden Glenn Nordlund här.