Stort utbyte och intressanta diskussioner, eftertänksamhet och skratt när Nya Ostkustbanan bjöd in till rundabordssamtal om hållbara transporter, i riksdagen 23 november:
Stort intresse när Nya Ostkustbanan bjöd in till samtal i riksdagen. Ingela Bendrot, vd Nya Ostkustbanan ledde samtalet. Marie Israelsson, Marknads- och kommunikationsansvarig Sundsvall Logistikpark berättade att det långväga transportbehovet i Sundsvall kommer öka 100 % på fem år. Behovet finns att på ett smidigt sätt knyta ihop flera transportsätt, så som järnväg till sjöfart. Med dagens teknik kan man köra över 300 km/h.
– Men det behövs raka dubbelspår, menade
Gunnar Holmgren, landshövding i Västernorrland.
Här på rundabordssamtal i Riksdagen. Punktligheten avgör – ökad kapacitet på Ostkustbanan skulle innebära att många fler resenärer väljer tåget istället för andra transportslag, sa Pär Helgesson, SJ. Jasenko Omanovic, riksdagsledamot Västernorrlands län (S) var en av de som bjöd in till rundabordssamtalet. Han menar att vi måste fortsätta dialogen om att utveckla Sverige vidare – b la genom dubbelspår på Ostkustbanan. 30 procent av godstågen idag går oönskade omvägar, berättade Hans Boyzen, researcher KTH. Från och till övre Norrland borde mer gods gå längs kuststråket istället för längs Stambanan, vilket skulle kräva relativt små investeringar. Här diskuterade han med Jasenko Omanovic, riksdagsledamot Västernorrlands län (S). Mattias Goldmann, vd Fores, berättade om vad han tog med sig hem från klimatmötet i Marrakesh, följ länkarna nedan för att höra vad. Det är den svagaste sträckan på vägen som avgör den totala kapaciteten, sa Karin Svensson Smith, ordförande Trafikutskottet (MP), som menar att Härnösand och Gävle måste knytas ihop bättre. Ska Stockholmsregionen växa i denna takt så behöver många bo norr om Dalälven – dubbelspår är en snabbare och bättre investering än att bygga nya städer, menar Per Bill, landshövding Gävleborgs län. Karolina Boholm, transportdirektör Skogsindustrierna, berättade om bioekonomi och om hur skogsindustrin kan bidra till hållbarhet – men det krävs hållbara transporter. Många deltog i samtalet om hållbara transporter. Margareta B Kjellin, riksdagsledamot Gävleborgslän (M). Erik Andersson, riksdagsledamot Stockholms län (M). Gustaf Engstrand, Tågoperatörerna. Efter rundabordssamtalet fortsatte samtalen. Elvira Hellsten och Olle Sjögren dokumenterade samtalet. Foto: Therese Wiberg
Klicka här för att se intervjuerna med några av deltagarna.
Hela samtalet ser du här .