Eneroth vill ha en järnväg med hög kapacitet längs hela Norrlandskusten

Över tio miljarder kommer att läggas och läggs redan på infrastrukturen i Västernorrland. Merparten satsas på upprustning av järnvägar.

– Nya Ostkustbanan är den här regionens viktigaste prioritering, konstaterade infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) då han i mitten av oktober besökte Sundsvall och Härnösand för att följa upp de arbeten som pågår i regionen.

Catherine Kotake från Trafikverket, Daniel Gustafsson och Berit Högan från Länsstyrelsen, Martin Södergårds från Sundsvalls Kommun och Cristin Borgs från Länsstyrelsen

Arbetet med Ådalsbanan är redan igång och 2023 beräknas järnvägen vara klar för trafik igen. Kostnaderna för det projektet är budgeterat till 600 miljoner kronor.

Ostkustbanan sträcker sig i dagsläget mellan Sundsvall och Stockholm. Järnvägsplanen för den Nya Ostkustbanan sträcker sig i dagsläget till Timrå, men behov finns av minst ett dubbelspår till Härnösand och Tomas Eneroth har sin vision klar:

– Jag vill ha järnväg med hög kapacitet längs hela Norrlandskusten, deklarerade han i samband med besöket på Trafikverket i Härnösand.

Han berättade också för Allehandas reporter att han flugit upp, men att han skulle ta tåget hem.

– Vi ser att västerlänningarna åker mer tåg än någonsin för att förutsättningarna ges, men också för att det är effektivt och klimatsmart.

Har du koll på banorna längs Norrlandskusten?

  • Ostkustbanan: Järnvägen mellan Stockholm och Sundsvall.
  • Ådalsbanan: 18 mil järnväg som går mellan Sundsvall och Långsele via Timrå, Härnösand och Kramfors.
  • Nya Ostkustbanan: Ett nytt dubbelspår mellan  Gävle och Västeraspby, där Botniabanan tar vid. Det betyder att Nya Ostkustbanan omfattar både Ostkustbanan och delar av Ådalsbanan.
  • Botniabanan: Invigdes 2010. En helt ny 19 mil lång järnväg mellan Västeraspby/Kramfors och Umeå.
  • Norrbotniabanan: 27 mil ny kustnära järnväg mellan Umeå-Luleå.  I den nationella transportplanen för 2018-2029 anslog regeringen pengar till bygget av Norrbotniabanan, Umeå-Skellefteå. Byggstart för sträckan Umeå-Dåva ägde rum hösten 2018.

 

Arkiv