Hemställan till regeringen
Nya Ostkustbanans styrelse: Regeringen måste agera för Nya Ostkustbanan
Nu vänder sig Nya Ostkustbanans styrelse direkt till regeringen. Oron är stor att Nya Ostkustbanan ska fördröjas ytterligare.
Idag har styrelsen skickat in en tydlig hemställan till regeringen.
– Vi känner nu en tilltagande oro över att en av landets viktigaste och mest lönsamma järnvägsinvesteringar än en gång ska fördröjas, trots att flera ledande regeringsföreträdare utlovat att banan ska stå klar till 2035. Om det löftet inte ska grusas krävs att regeringen så fort som möjligt fattar beslut om att Nya Ostkustbanan ska byggas klart i sin helhet, säger Niklas Säwén som är kommunstyrelsens ordförande i Sundsvall och ordförande i Nya Ostkustbanans styrelse.
Redan 2014 inleddes dubbelspårsutbyggnaden genom beslut av dåvarande Alliansregeringen, beslut som sedan följdes upp av de socialdemokratiskt ledda regeringarna 2018 och 2022.
Nu krävs tydlighet
– Det är mer än 10 år sedan etappen Sundsvall–Dingersjö kom in i den nationella planen. Det är oacceptabelt att låta åren gå. Nu måste byggstartsbesluten fattas och regeringen ta ställning till att hela Nya Ostkustbanan ska byggas klar. Alla kommuner längst sträckan har lagt ned både tid, arbete och pengar på att förbereda för dubbelspårsutbyggnaden. Denna ryckighet skapar en massa oro och osäkerheter, inte minst hos näringslivet. Nu behövs tydlighet säger Niklas Säwén.
Trots mycket starkt politiskt stöd och långtgående utfästelser har hittills ingen regering utpekat att Nya Ostkustbanan ska byggas i sin helhet. Det innebär att det finns risk för Trafikverket betraktar Nya Ostkustbanans etapper som ”obundna investeringar” och inte som delar i en samlad satsning i ett sammanhängande stråk, trots att det finns en Utbyggnadsstrategi som Trafikverket i nära samråd med berörda kommuner och regioner presenterade redan 2021.
Prioritera samhällsnyttan
– Regeringen brukar framhålla att de prioriterar samhällsnyttan. De behöver då agera för att byggandet av hela Nya Ostkustbanan fullföljs. Det är ett beslut som ligger helt i linje med regeringens grundtanke om mer infrastruktur för pengarna. Vi är medvetna om att regeringen generellt sett vill undvika att namnge objekt inför åtgärdsplaneringen, men vi menar att det är viktigt att Trafikverket får tydliga signaler om att Nya Ostkustbanan är en bana som ska byggas klar i sin helhet, säger Anna Sundberg, vice ordförande i regionstyrelsen Region Gävleborg och vice ordförande i Nya Ostkustbanan styrelse.
Nya Ostkustbanan kommer att bli en modern järnväg som byggs med dubbelspår och för snabba, tunga och långa tåg, vilket ger dramatiska förbättringar. Godstransporter på järnvägen blir billigare och snabbare. Tågtrafiken blir mer tillförlitlig. När tågen går i 250 km/h kommer restiderna att halveras och det blir lättare att hitta jobb och boenden – livet blir helt enkelt lättare att leva. Arbetsmarknadsregionerna växer och näringslivets konkurrenskraft stärks. Järnvägens kapacitet kommer mer än fyrdubblas.
Läs hemställan här (öppnas i ny flik). Detta PM (öppnas i ny flik) ger en bakgrund till varför styrelsen tillsammans med bl a Handelskamrarna nu vänder sig direkt till regeringen.