Kristdemokraterna om Nya Ostkustbanan

”Nya Ostkustbanan är en Sverigefråga – inte en Norrlandsfråga!” – Liza-Maria Norlin, Kristdemokraterna

Liza-Maria Norlin, Kristdemokraterna
Liza-Maria Norlin, (KD)

Som en av endast sju ordinarie ledamöter i Kristdemokraternas verkställande utskott är Liza-Maria Norlin sedan några år tillbaka en av partiets absolut tyngsta makthavare, även om väljarstödet för partiet i Västernorrland inte räckte till en riksdagsplats den här gången. Men endast 42 år gammal har hon ändå samlat på sig en gedigen erfarenhet från det politiska livet.

Hon var riksdagsledamot 2009–2010, gruppledare i Sundsvalls kommunfullmäktige i åtta års tid och är författare till boken ”Mod att leda med värderingar”, som dessutom nyligen publicerades på engelska av ett amerikanskt förlag. Modet karaktäriserar även hennes personliga inställning till Nya Ostkustbanan.

– Jag var pådrivande i valrörelsen och har gett ett löfte till väljarna att driva den här frågan! Det finns bland annat ett starkt landsbygdsperspektiv och en försäkran om att ”hela Sverige ska leva” i att Nya Ostkustbanan färdigställs så fort som möjligt. 

När Nya Ostkustbanan i början av 2021 genomförde sin stora granskning av partiernas inställning i frågan framkom att Kristdemokraterna var på rätt väg. 

”Kristdemokraterna har, från den historiskt mer avvaktande hållningen, visat ett ökande engagemang för dubbelspårsutbyggnaden under senare år. Vår bedömning är att Kristdemokraternas engagemang är stigande, från en låg nivå”, löd det sammanfattande omdömet från granskningen.

Ebbas vallöfte – Nya Ostkustbanan ska färdigställas

I sin roll som ledamot både i partistyrelsen och i verkställande utskottet har Liza-Maria Norlin fortsatt att driva på när det gäller Nya Ostkustbanan. Tillsammans med partiledaren Ebba Busch såg hon till att frågan fick en central roll i partiets valrörelse. Redan 1 maj 2021 under ett nationellt parti-event i Sundsvall gick Ebba Busch som första partiledare ut med löftet om att slopa satsningen på höghastighetståg i södra Sverige och i stället prioritera att bygga färdigt Nya Ostkustbanan.

– Det blev ännu mer tydligt ett par dagar senare när Ebba talade om Nya Ostkustbanan under presskonferensen i Stockholm när partiet presenterade sin vårändringsbudget och det kändes förstås glädjande för mig även rent personligt. Att Sveriges nya infrastrukturminister, Andreas Carlson också är Kristdemokrat känns lovande för att vallöftet snart även kan bli hela regeringens politik, säger Liza-Maria Norlin.

Senast 2035 vill hon att Nya Ostkustbanan ska stå klar och hon anser att hon har ett ansvar för att den ambitionen genomsyrar hela hennes parti.

– Som ledamot i verkställande utskottet är jag en garant för att driva på partiet i den här frågan. Med tanke på allt som händer inom framför allt industrin i norra Sverige, behöver gods transporteras på ett effektivt sätt från norr till söder. Samtidigt är det många som vill resa och uppleva Norrland under semestern och då är det viktigt med goda och snabba tågförbindelser. Sverige krymper med Nya Ostkustbanan och det är – och ska vara – ett stort fokus på norra Sverige nu, avslutar Liza-Maria Norlin.

Citat ur Ebba Buschs presskonferens när vårändringsbudgeten presenterades 3 maj 2021

”De stora satsningar som sker i de nordligaste delarna av landet får vi inte användning av så länge Nya Ostkustbanan inte är utbyggd. Här väljer vi att bygga Nya Ostkustbanan i stället för höghastighetståg mellan våra tre största städer.”

Här kan du läsa den kompletta granskningen från februari 2021 av Kristdemokraternas inställning till Nya Ostkustbanan.

Nya Ostkustbanans analys av partiers agerande kring Nya Ostkustbanan hittar du här.

Text: Mats Ågebrant

Tre frågor på spåret

– Mest minnesvärda tågögonblick?

Det var när vi skulle åka på en utlandsresa för ett antal år sedan då min dotter Timea var i tvåårsåldern. Tåget hade börjat rulla mot Arlanda när vi upptäckte att vi glömt hennes snuttefilt. Ren katastrof, för vi visste att två veckor i utlandet utan snuttefilt inte skulle funka, helt enkelt. Vi ringde min pappa som körde ikapp tåget i Söderhamn och överlämnade både ordinarie snuttefilt och extrafiltar för säkerhets skull. Härligt och tursamt förstås, men visar med all tänkbar tydlighet att tåget på Ostkustbanan borde gå betydligt snabbare än vad det gör idag…

– Vem i släkten / bekantskapskretsen skulle ha mest att vinna på ett snabbt färdigställande av nya ostkustbanan, och varför?

Utan tvekan min syster i Stockholm och alla våra vänner i södra Sverige som skulle kunna komma och hälsa på i Sundsvall betydligt oftare. På samma sätt skulle vi kunna åka åt andra hållet i samma syfte mer frekvent om restiden halverades.

– Bästa film som innehåller en eller flera tågscener?

Där måste jag säga ”Bram Stoker´s Dracula” från 1992. Väldigt läskig i och för sig. Tågresan mot Transylvanien är riktigt obehaglig men oerhört välgjord. Blir symboliskt och suggestivt på något sätt när resan går från ljuset in i mörkret.