Mer pang för pengarna

Mer pang för pengarna

Hur kan de samhällsekonomiska effektbedömningarna göras mer träffsäkra? Det är en oerhört viktig fråga som berör alla större infrastrukturinvesteringar. Med rättvisande kalkylmodeller ökar chansen att de statliga pengarna läggs på rätt investeringar, dvs de som genererar störst samhällsekonomisk nytta. På samtalet deltar Trafikutskottets ordförande Karin svensson Smith och dess vice ordförande Jessica Rosencrantz. Godset undervärderas systematiskt i de samhällsekonomiska kalkyler som används idag. Det är […]

Läs mer

Missa inte kunskapsseminariet den 27 april!

Missa inte kunskapsseminariet den 27 april!

Vilka är de största fördelarna med dubbelspår? Hur påverkas arbetsmarknaden? På vilket sätt underlättas godstrafiken? Svaren på detta och myckat annat får på vårt kunskapsseminarium i Gävle den 27 april! Lyssna till Henrik Andersson, strategikonsult från Sweco, Peder Björk, kommunstyrelsens ordförande i Sundsvall och Ingela Bendrot, vd för Nya Ostkustbanan. Henrik Andersson presenterar den omtalade nyttoanalys som bolaget tog fram 2016. Den har bl a lämnats in till Sverigeförhandlingen […]

Läs mer

Nya Ostkustbanan träffade regeringens bostadssamordnare

Nya Ostkustbanan träffade regeringens bostadssamordnare

Nya Ostkustbanans vd Ingela Bendrot besökte i veckan Näringsdepartementet för att träffa regeringens bostadssamordnare Johan Edstav. Hans uppgift är att identifiera områden som lämpar sig för nya stadsdelar och nya städer runt om i Sverige. – Genom halverade restider skapas helt nya förutsättningar för bostäder längs med Ostkustbanan. Närheten till den överhettade Mälardalen är en viktig konkurrensfördel för Ostkustbanan, sade Ingela Bendrot. Johan Edstav framhöll att utredningen utgår ifrån följande kriterier: Fler bostäder där det […]

Läs mer

Två tidigare ministrar i täten för fler bostäder längs Ostkustbanan

Två tidigare ministrar i täten för fler bostäder längs Ostkustbanan

Hur många nya bostäder kan byggas när restiderna halveras och kapaciteten fyrdubblas på Ostkustbanan? Den frågan ska de tidigare infrastrukturministrarna Catharina Elmsäter Svärd och Ulrica Messing utreda på uppdrag av Nya Ostkustbanan. Enligt Boverket behövs 705 000 nya bostäder fram till år 2025. Snabbare kommunikationer skapar helt nya förutsättningar för bostadsbyggandet. Det är därför dubbelspår på Ostkustbanan är en viktig pusselbit i arbetet för fler […]

Läs mer

Vi jobbar hårt för att uppfylla tomtens önskan!

Vi jobbar hårt för att uppfylla tomtens önskan!

Även tomten önskar sig ett dubbelspår Det har varit ett intensivt och händelserikt år för Nya Ostkustbanan! Vi har haft många viktiga möten med politiker och andra beslutsfattare och på många olika sätt visat fördelarna med ett dubbelspår mellan Gävle-Sundsvall-Härnösand. Nu tar vi en paus för att njuta av jul- och nyårsfirandet. Snart är vi tillbaka. Det är viktigt för oss att visa hur viktigt […]

Läs mer

Intensifierade insatser för snabbare och mer pålitliga tågförbindelser

Intensifierade insatser för snabbare och mer pålitliga tågförbindelser

Den enkelspåriga järnvägen mellan Gävle och Härnösand är med sina 27 mil enkelspår Sveriges längsta och mest besvärliga flaskhals. Kommunerna längst med stråket har, tillsammans med Region Gävleborg och Landstinget i Västernorrland, bildat ett bolag för kraftsamla för utbyggt dubbelspår. Bolaget har rekryterat Ingela Bendrot som vd. Hon har bl.a. varit statssekreterare hos tidigare infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd. Bendrot är i Gävle torsdagen den 8 december. […]

Läs mer

Stort utbyte mellan deltagarna på rundabordssamtalet 23/11

Stort utbyte mellan deltagarna på rundabordssamtalet 23/11

Stort utbyte och intressanta diskussioner, eftertänksamhet och skratt när Nya Ostkustbanan bjöd in till rundabordssamtal om hållbara transporter, i riksdagen 23 november: Foto: Therese Wiberg Klicka här för att se intervjuerna med några av deltagarna. Hela samtalet ser du här.  

Läs mer

Därför behövs dubbelspår – argumenten är många

Därför behövs dubbelspår – argumenten är många

”En logistikkedja är inte starkare än den svagaste länken” Marie Israelsson, Sundsvall Logistikpark Den 23 november träffades företrädare för industrin, politiker och andra i riksdagen för att samtala om hållbara transporter. Det blev återigen tydligt att det är avgörande att ”lyssna på godset” och möta det behov av godstransporter som finns – på ett hållbart sätt. Många intressanta perspektiv lyftes, lyssna på några av deltagarna […]

Läs mer

Stort intresse i riksdagen för samtal om hållbara transporter

Stort intresse i riksdagen för samtal om hållbara transporter

Sverige behöver ett hållbart transportsystem. Behoven är enorma, resurserna begränsade. Hur ska statens satsningar på infrastruktur fördelas under åren 2018 – 2029? Den 23 november träffades företrädare för industrin, politiker och en rad andra aktörer för att samtala om de infrastruktursatsningar som behövs, inte minst för att Sverige ska kunna leva upp till sitt klimatåtagande. Inom EU är målet en utsläppsminskning om minst 40 procent […]

Läs mer

Hur bygger man ett hållbart transportsystem?

Hur bygger man ett hållbart transportsystem?

Just nu pågår ett intensivt arbete med den kommande nationella transportplanen. Hur ska statens satsningar på infrastruktur fördelas under åren 2018 – 2029? Behoven är enorma, resurserna begränsade. Välkommen att delta i ett samtal där några inbjudna gäster ger sin bild. Hur ska Sverige leva upp till sitt klimatåtagande? Vilka satsningar är viktigast? Ska staten satsa på att lappa och laga eller på att bygga […]

Läs mer