Dubbelspårets dag 8 april

Dubbelspårets dag 8 april

  Snart är det dags för vårt årliga event där vi samlas för att manifestera behovet av dubbelspår. I år ser vi fram emot att träffas ”på riktigt”! Från kl. 9.00, Grönborg i Sundsvall Kunskapsseminarium Mingellunch Ägarforum (endast särskilt inbjudna) Kunskapsforum – program 09.15 – Samling med fika 09.30 – Välkomna! Nuläget med sikte mot kommande planbeslut. Glenn Nordlund, ordförande, och Ingela Bendrot, vd. 09.50 – Vad driver utvecklingen? Varför är dubbelspårsutbyggnaden så viktig? […]

Läs mer

Regional kraftsamling för Nya Ostkustbanan

Regional kraftsamling för Nya Ostkustbanan

Västernorrland riktar skarp kritik mot Trafikverkets förslag till infrastrukturplan för de kommande åren. Det finns en stark och bred enighet om det nu är hög tid att prioritera dubbelspårsutbygganden, rapporterar Sundsvalls Tidning. I ett gemensamt utspel kräver de tyngsta politikerna i samtliga kommuner och region Västernorrland att dubbelspårsutbyggnaden fullföljs. Uttalandet riktar sig till regeringen som senare i år ska ta ställning till den hårt kritiserade infrastrukturplan som […]

Läs mer

Järnvägsform Norr – anmälan är öppen!

Järnvägsform Norr – anmälan är öppen!

Vad är framtiden för grön industri utan grön infrastruktur? Anmäl dig till Järnvägsforum Norr i Gävle, 24-25 mars! Läs mer och  anmäl dig här: https://jarnvagsforumnorr.se Näringslivet investerar 1 070 miljarder i den gröna omställningen, samtidigt som utbyggnaden av nödvändig järnvägsinfrastruktur går i snigelfart. Hur är det möjligt?  Järnvägen står inför ett uppsving – åtminstone om man lyssnar på de politiska högtidstalen. Men hur mår egentligen Tågsverige? […]

Läs mer

Stockholms Handelskammare: Bygg klart huvuddelen av Nya Ostkustbanan på 12 år!

Stockholms Handelskammare: Bygg klart huvuddelen av Nya Ostkustbanan på 12 år!

Stockholms Handelskammare har presenterat ett alternativt förslag till nationell plan för transportsystemet.  Med deras förslag skulle utbyggnaden av Nya Ostkustbanan mellan Gävle och Härnösand bli klar om 12 år, med undantag för sträckan Kringlan–Idenor (söder om Hudiksvall). Handelskammaren finansierar huvudsakligen dessa och många andra nysatsningar genom att skjuta på en eventuell utbyggnad av höghastighetsjärnvägarna. Stockholms Handelskammare förstår vikten av Nya Ostkustbanan. I deras planförslag ingår […]

Läs mer

Trafikverkets förslag får hård kritik av regionstyrelsen i Västernorrland

Trafikverkets förslag får hård kritik av regionstyrelsen i Västernorrland

Trafikverkets förslag till nationell infrastrukturplan ligger ute på remiss och nu har Västernorrlands regionstyrelse gett sitt svar, som till stora delar underkänner Trafikverkets plan. Det rapporterar SVT Västernorrland (220204, länk öppnas i nytt fönster) Trafikverket vill i den nationella transportinfrastrukturplanen för perioden 2022–2033 bygga nya stambanor för höghastighetståg mellan Stockholm, Göteborg och Malmö till en beräknad kostnad av 104 miljarder kronor. Detta till en bekostnad […]

Läs mer

SJ KRÄVER DUBBELSPÅR PÅ OSTKUSTBANAN

SJ KRÄVER DUBBELSPÅR PÅ OSTKUSTBANAN

Dubbelspår behövs nu, anser SJ som är kritiska till att Trafikverkets förslag. – Infrastruktursatsningarna går tyvärr i otakt. Vi ser hur exportindustri som Northvolt och Hybritprojektet nu tar form i norra Sverige och det är företag som kommer att forsla ut sina varor på världsmarknaden via Göteborgs hamn och Öresundsbron. Ostkustbanan är en viktig länk i transportsystemet, uppger Pär Helgesson som ansvarar för framtida infrastrukturfrågor […]

Läs mer

Gävle kraftsamlar mot Trafikverkets förslag

Gävle kraftsamlar mot Trafikverkets förslag

Trafikverkets förslag till Nationell plan för transportinfrastruktur 2022-2033 duger inte – varken för Gävles eller Sveriges utveckling. Åsa Wiklund Lång (S), kommunstyrelsens ordförande i Gävle, bär fram stark kritik mot Trafikverkets förslag som innebär stora fördröjningar för nödvändiga investeringar i Nya Ostkustbanan. – Förslaget innebär helt förändrade förutsättningar för utlovade infrastrukturinvesteringar, helt annat än det avtal som Gävle kommun har tecknat med staten, säger Åsa Wiklund […]

Läs mer

Save the date till Dubbelspårets dag 8 april i Sundsvall

Save the date till Dubbelspårets dag 8 april i Sundsvall

Snart är det dags för vårt årliga event där vi samlas för att manifestera behovet av dubbelspår. I år hoppas vi kunna träffas ”på riktigt” – boka in den 8 april redan nu! Vi utlovar ett riktigt, riktigt bra program!  När: 8 april 2022 kl. 09.30 – ca 14.15 (kaffe och fralla från kl. 09) Var: Grönborg i Sundsvall Preliminärt program Kunskapsseminarium – senaste nytt […]

Läs mer

Trafikverkets planförslag måste omarbetas – fyra tips till regeringen 

Trafikverkets planförslag måste omarbetas – fyra tips till regeringen 

Kritiken mot Trafikverkets planförslag har varit massiv och det är inte bara Nya Ostkustbanan som är missnöjda. Runt om i landet har viktiga och angelägna infrastrukturinvesteringar skjutits på framtiden.  Nya Ostkustbanan har bland annat krävt att regeringen ska fullfölja Gävle–Kringlan enligt plan och att bygga klart kustjärnvägen mellan Stockholm och Luleå (Nya Ostkustbanan och Norrbotniabanan) under planperioden. För att klara detta krävs ett rejält omtag och att […]

Läs mer

Dags att gå från ord till handling

Dags att gå från ord till handling

Nu räcker det med utredningar. Nu krävs beslut om att Nya Ostkustbanan ska färdigställas i sin helhet. Nu ligger vår förhoppning på att regeringen i vår fattar besluta att genomföra byggandet av Nya Ostkustbanan i enlighet med den utbyggnadsstrategi som ligger på bordet. Trafikverket har under senare år lagt ned betydande insatser på att förbereda dubbelspårsutbyggnaden. Utredning har lagts till utredning. Stödet är stort. Kommuner, […]

Läs mer