Nya Ostkustbanan på viktigt EU-möte i Ljubljana

Nya Ostkustbanan på viktigt EU-möte i Ljubljana

Erik Lövgren, Regionråd i Västernorrland samt Lotta Rönström från Mid Sweden European Office representerade Nya Ostkustbanan på EU-kommissionens viktiga transportkonferens TEN-T Days i Ljubljana i slutet av april. Inte nog med att Erik Lövgren och Lotta Rönström fick ett bra samtal direkt med EU-kommissionären Violeta Bulc, de hade även möten om ScanMed-korridoren och digitalisering samt möten med Karima Delli, ordförande i Europaparlamentets transportutskott och Pat Cox, […]

Läs mer

Viktiga insatser för Nya Ostkustbanan

Viktiga insatser för Nya Ostkustbanan

– Vi har all anledning att tacka Gunnar Holmgren för gott samarbete kring Nya Ostkustbanan och dubbelspårsutbyggnaden. Han har gjort stor nytta för oss, inte minst tack vare sitt breda kontaktnät och stora kompetens säger Ingela Bendrot vd för Nya Ostkustbanan. Holmgren har varit landshövding i Västernorrland sedan 2015. Han har en gedigen erfarenhet av svensk statsförvaltning, bland annat som generaldirektör för Försvarets Materialverk, finansråd […]

Läs mer

Regeringen söker medfinansiering från EU för dubbelspårsutbyggnad

Regeringen söker medfinansiering från EU för dubbelspårsutbyggnad

Pressmeddelande: Regeringen söker medfinansiering från EU för dubbelspårsutbyggnad Idag har regeringen fattat beslut om att tillstyrka elva projektansökningar om medfinansiering från EU. Det handlar om viktiga infrastruktursatsningar, däribland två etapper på Nya Ostkustbanan. Ansökan omfattar för Nya Ostkustbanans del sträckan Stångån-Dingersjö samt Gävle hamnbana, investeringar på drygt 970 miljoner. – Vi är mycket nöjda med att regeringen nu ansöker om medel från EU för utbyggnad […]

Läs mer

Centern och Vänsterpartiet enade kring behovet av dubbelspår

Centern och Vänsterpartiet enade kring behovet av dubbelspår

Intresset var stort när Centerpartiets ledare Annie Lööf drabbade samman med Vänsterpartiets ledare Jonas Sjöstedt i Sundsvall i måndags. En av frågorna gällde förstås Nya Ostkustbanan. De två partierna, som inte är kända för att ha samma åsikter, visade sig vara helt överens kring behovet av ett dubbelspår mellan Härnösand och Gävle. De ser stora möjligheter med att bygga dubbelspår längs hela sträcken så att Norrlandskusten […]

Läs mer

Nya Ostkustbanan driver på utvecklingsarbete

Nya Ostkustbanan driver på utvecklingsarbete

Nya Ostkustbanan har under det senaste året arbetat intensivt för att utveckla de samhällsekonomiska kalkylmodellerna.  Upprinnelsen är de erfarenheter som bolagets vd Ingela Bendrot hade när hon var  statssekreterare. – Jag upplevde att de samhällsekonomiska kalkylerna i de förhandlingar som gjordes inom regeringskansliet ofta var att betrakta som lag, även när det var uppenbart att resultaten var missvisande. När vi för ungefär ett år sedan fick […]

Läs mer

EU-finansiering lyfts på styrelsemöte med Nya Ostkustbanan

EU-finansiering lyfts på styrelsemöte med Nya Ostkustbanan

Pressmeddelande: EU-finansiering lyfts på styrelsemöte med Nya Ostkustbanan Den 2 mars håller Nya Ostkustbanan styrelsemöte i Kramfors. På mötet kommer styrelsen att behandla årsredovisning för 2017, budget samt verksamhetsplanering för 2018 – 2021. På mötet kommer styrelsen också gå igenom möjligheterna till EU-finansiering av dubbelspårsutbyggnaden. Mötet hålls på hotell Kramm i Kramfors kl. 11.30 – 14.30. Boka tid med bolagets ordförande Peder Björk eller bolagets […]

Läs mer

Trafikverket söker EU-stöd för dubbelspårsutbyggnad

Trafikverket söker EU-stöd för dubbelspårsutbyggnad

Nya Ostkustbanan arbetar aktivt för att Sverige ska kunna få EU-finansiering via fonden för ett sammanlänkat Europa (CEF) för byggande av dubbelspår mellan Härnösand och Gävle. Detta kommer att vara en av de viktigaste frågorna på bolagets styrelsemöte den 2 mars i Kramfors.    Den 15 februari hölls ett möte på Näringsdepartementet med företrädare för Nya Ostkustbanan, Trafikverket samt Näringsdepartementets enhet för transport och samhälle, för att […]

Läs mer

Bättre beslutsunderlag behövs – livlig debatt i Riksdagen

Bättre beslutsunderlag behövs – livlig debatt i Riksdagen

Intresset var stort när Lars Beckman, riksdagsledamot (M) och Jasemko Omanovic, riksdagsledamot (S) bjöd in till högintressant hearing i riksdagen. där en första version av rapporten ”Mer pang för pengarna – hur de samhällsekonomiska analyserna kan utvecklas med lärdomar från Nya Ostkustbanan” presenterades. Henrik Andersson, strategikonsult och rapportförfattare SWECO, lade fram slutsatserna från arbetet. – Hur de samhällsekonomiska analyserna kan förbättras är en fråga som diskuterats under […]

Läs mer

De samhällsekonomiska modellerna engagerar

De samhällsekonomiska modellerna engagerar

Idag anordnas en hearing i riksdagen som handlar om de samhällsekonomiska modellerna som används som beslutsunderlag inom bl a regeringskansliet kan förbättras. Intresset har varit mycket stort, och tyvärr fick inte alla som ville komma plats.  – Detta är en fråga som verkligen engagerar. När man ska fatta beslut om vilka infrastrukturinvesteringar som ska göras och när är det viktigt att beslutsunderlagen ger en rättvisande […]

Läs mer

Högintressant riksdagsseminarium den 14 februari

Högintressant riksdagsseminarium den 14 februari

INBJUDAN: Lunchhearing i Riksdagen den 14 februari 11.30 – 13.15 Snart fattar regeringen beslut om den nya nationella infrastrukturplanen. Då spelar de samhällsekonomiska kalkylerna stor roll, trots att de har uppenbara brister. Det blir extra tydligt när man tittar på konkreta effektbedömningar. SCA investerar just nu åtta miljarder i Östrands massafabrik. Den nya fabriken – som är resultatet av en av de absolut största och viktigaste investeringarna i […]

Läs mer