Remiss nationella planen – Nya Ostkustbanan viktig för hela Sverige

Remiss nationella planen – Nya Ostkustbanan viktig för hela Sverige

Hög måluppfyllelse med dubbelspår Nu har Nya Ostkustbanan lämnat in sitt remissvar till regeringen. Det blev 53 fullmatade sidor som tydligt visar alla de fördelar som ett dubbelspår mellan Gävle och Härnösand för med sig. – I regeringens direktiv framkom att Trafikverket skulle prioritera investeringar och åtgärder som bidrar till att tackla sex viktiga samhällsutmaningar, något som regeringen också hade lyft fram i propositionen Infrastruktur […]

Läs mer

Nya Ostkustbanan viktig för turismen

Nya Ostkustbanan viktig för turismen

Intresseorganisationen Svensk Turism, som representerar närmare 200 organisationer och företag i Sverige, skriver i sitt remissvar att snabba, bekväma och klimatsmarta resor bidrar starkt till den svenska besöksnäringens konkurrenskraft. I svaret trycker de särskilt på behovet av dubbelspår mellan Gävle och Härnösand. Så här skriver Svensk Turism AB i sitt remissvar: ”Ostkustbanan: Banan utgör stammen för trafiken mellan Stockholm/Arlanda och norra Sverige. Här har det tidigare […]

Läs mer

Hög tid att bygga bort Gnarpkurvan!

Hög tid att bygga bort Gnarpkurvan!

– Man behöver bara titta på en karta för att förstå varför det är viktigt med en ny sträckning av järnvägen genom Gnarp. Det handlar om att räta ut den riksberömda Gnarpkurvan. Trafikverket planerar att bygga om E4 mellan Kongberget-Gnarp till en 2+1 väg för ökad trafiksäkerhet och framkomlighet. Delen Kongberget-Gnarp är den sista sträckan mellan Stockholm och Sundsvall som idag inte är ombyggd till mötesseparerad väg. Det […]

Läs mer

Ostkustbanan 90 år!

Ostkustbanan 90 år!

Gamla Ostkustbanan firade 90 år Många prominenta gäster hade samlats i Bonniers Konsthall i Stockholm för att fira Ostkustbanans första 90 år. Näringslivshistorikern Anders Johnsson inledde med att berätta om den långa och mödosamma vägen fram till invigningen den 31 oktober 1927. Det var den legendariske järnvägsbyggaren Ante Lagergren som fullbordade detta viktiga projekt. Lagergren var både vd och överingenjör i Ostkustbanan och lyckades framförallt ordna […]

Läs mer

Ostkustbanans historia

Ostkustbanans historia

I år fyller Ostkustbanan 90 år. Näringslivshistorikern Anders Johnson berättar om banans historia: Redan 1869 presenterades det första förslaget till en kustjärnväg från Gävle och norrut. Flera kommittéer och konsortier arbetade sedan med frågan innan Ostkustbanans AB kunde konstitueras i Gävle 1905. Ostkustbanans AB hade dock svårt att ordna finansieringen, varför en upplösning av bolaget diskuterades på allvar 1910. Året därpå fick en av landets […]

Läs mer

63 000 nya bostäder fullt möjliga i spåren efter dubbelspåret!

63 000 nya bostäder fullt möjliga i spåren efter dubbelspåret!

Från summeringsmötet den 13:e oktober presenterades bostadsresultatet  Fotograf: Maria G Nilsson – Jag tror aldrig jag har sett en så stor och stark uppslutning för en fråga som denna. Kommunerna, regionerna och länsstyrelserna – alla slöt upp för att slå fast den bostadspotential som ett dubbelspår mellan Gävle och Härnösand genererar. Vi är helt överens både över kommun och länsgränser, men också över partigränserna. Det […]

Läs mer

Varmt välkommen att fira 90-åringen Ostkustbanan med samtal och mingel!

Varmt välkommen att fira 90-åringen Ostkustbanan med samtal och mingel!

Varmt välkommen att fira 90-åringen Ostkustbanan med samtal och mingel! Bonniers konsthall (Torsgatan 19, Stockholm) Torsdagen den 16 november Kl. 17-19 För 90 år sedan invigdes Ostkustbanan – kustjärnvägen mellan Gävle och Härnösand. Järnvägen binder samman städerna längs med södra Norrlandskusten och har bidragit till jobb och tillväxt. Hur ser den framtida utvecklingen ut för den svenska järnvägen? På vilket sätt kan Nya Ostkustbanan bli ett smörjmedel  […]

Läs mer

Trafikverkets förslag löser inte kapacitetsproblemen längs med södra Norrlandskusten

Trafikverkets förslag löser inte kapacitetsproblemen längs med södra Norrlandskusten

– Ett dubbelspår mellan Gävle och Härnösand knyter samman norra och södra Sverige och borde vara en av de viktigaste nationella järnvägssatsningarna. Därför är det både obegripligt och olyckligt att inte Trafikverket lagt större krut på Nya Ostkustbanan i sitt förslag, säger Ingela Bendrot, vd för Nya Ostkustbanan. Södra Norrlandskusten ligger mitt i Sverige och är av stor strategisk betydelse. Här bor över en halv […]

Läs mer

Hur många bostäder kan Nya Ostkustbanan generera – svaret kommer den 13 oktober!

Hur många bostäder kan Nya Ostkustbanan generera – svaret kommer den 13 oktober!

Hur många bostäder kan Nya Ostkustbanan generera? Den 13 oktober 2017 bjuder vi in tjänstemän och politiker längs Nya Ostkustbanans sträcka samt berörda intresseorganisationer till summeringsmötet i Gävle.  – Nu har Trafikverkets förslag till nationell infrastrukturplan kommit. Vi är glada över att satsningarna runt Sundsvall ligger kvar och nu blivit fullt finansierade, vi tycker givetvis att det är bra att Gävle – Kringlan föreslås byggstartas under […]

Läs mer

Föredrag om Framtidens transporter

Föredrag om Framtidens transporter

Vilka är de största utmaningarna när det gäller hur staten ska fördela de statliga infrastrukturpengarna? Varför är Nya Ostkustbanan en strategiskt viktig satsning för Sverige? Lyssna till Nya Ostkustbanans vd Ingela Bendrot som talade på den välbesökta näringslivskonferensen Logistikregion Arctic i Umeå den 11 september. Se föredraget om Framtidens transporter här:

Läs mer