Ostkustbanans jubileum 17 november:
En 95-åring med tro på framtiden

Ostkustbanans jubileum 17 november: <br> En 95-åring med tro på framtiden

– Nu när vi slopat satsningen på höghastighetståg i södra Sverige ökar möjligheterna för till exempel Nya Ostkustbanan. Vi öppnar även dörren för offentlig/privata samarbeten och det finns en bred politisk samsyn om att den här sträckningen bör byggas klart så fort som möjligt. För nyblivne statssekreteraren på infrastruktur- och bostadsdepartementet, Johan Davidson, blev Ostkustbanans 95-årsjubileum hans första officiella uppdrag. Han var imponerad över evenemanget […]

Läs mer

Så kan Nya Ostkustbanan byggas klar till 2035

Så kan Nya Ostkustbanan byggas klar till 2035

  Flera partier har lovat att Nya Ostkustbanan ska byggas klar. Både M och L har sagt att det ska ske till år 2035 och KD har gjort liknande utfästelser. I juni 2022 tillförde S-regeringen 5 miljarder mer än vad Trafikverket föreslagit. MP och V har drivit på för snabbare utbyggnad. Mycket ska därmed hinnas med på 13 år för att förverkliga Nya Ostkustbanan. Men […]

Läs mer

Fullmatat program när Gamla Ostkustbanan fyller 95 år

Fullmatat program när Gamla Ostkustbanan fyller 95 år

Den 17 november firar vi att Gamla Ostkustbanan fyller 95 år. Vi firar med fokus på framtiden – Nya Ostkustbanan måste byggas klart nu. Minglet vänder sig till särskilt inbjudna och intresset har varit stort för att delta. Vi har samlat en rad intressanta personer som ger oss perspektiv och visioner. Johan Davidson, statssekreterare hos infrastrukturminister Andreas Carlson inleder. De tre senaste ordförandena i riksdagens trafikutskott, Karin Svensson Smith (MP), […]

Läs mer

Lagergren, anorna och Ostkustbanan

Lagergren, anorna och Ostkustbanan

I flera inlägg har vi här skildrat tillkomsten av Gamla Ostkustbanan. Banan hade inte kommit till om det inte varit för Ante Lagergren som var en av sin tids mest profilerade järnvägsbyggare. Här följer ett utdrag ur Anders Johnsons bok om Antes son Gunnar Lagergren. Boken heter ”Skiljedomens ädla konst: Gunnar Lagergren – internationell domare för fred” Gunnar Lagergrens faderslinje Gunnar Lagergren kom på äldre dagar […]

Läs mer

Redan på spåret inför Ostkustbanans 100 årsjubileum

Redan på spåret inför Ostkustbanans 100 årsjubileum

Förberedelserna inför 100-årsjubiléet av invigningsresan är redan igång. Målet är att hela ”Gröna tåget” i nyrenoverat skick ska färdas från Gävle till Sundsvall den 31 oktober 2027. – Vi får se hur stor händelse det här blir, det beror på hur många kommuner och intressenter som vill kroka arm med oss, men det är klart att det vore trevligt med representation från kungahuset även denna […]

Läs mer

Ostkustbanan – en 95-åring i stort behov av multipla operationer

Ostkustbanan – en 95-åring i stort behov av multipla operationer

Det knakar betänkligt i lederna på den snart 100-åriga patienten. När den nästan 30 mil långa banan invigdes av H M Gustav V, statsminister Carl Gustaf Ekman och ett gäng andra regionala potentater den 31 oktober 1927 var Ostkustbanan ”High Tech” och byggdes helt enligt dåtidens nymodiga metoder. – Även den här patienten förtjänar ett värdigt liv och det är dags för ordentliga uppdateringar, menar […]

Läs mer

Nej till höghastighetsbanor öppnar nya möjligheter för Nya Ostkustbanan

Nej till höghastighetsbanor öppnar nya möjligheter för Nya Ostkustbanan

Regeringsbildningen pågår och många undrar vad beskedet att stoppa nuvarande planer på höghastighetsbanor innebär. Det är ännu för tidigt att svara, eftersom förhandlingar ännu inte är klara. Men motionen och tidigare uttalande kan ändå ge vissa fingervisningar. Vi reder ut vad som gäller. M, KD, L och SD säger i en gemensam motion, som svar på regeringens skrivelse med anledning av nationell planering för transportinfrastrukturen […]

Läs mer

Knyt samman Sverige!

Knyt samman Sverige!

Sedan 2014 har tre regeringar i följd prioriterat Nya Ostkustbanan. Åren 2014, 2018 och 2022 har de olika regeringarna tillfört mer pengar än vad Trafikverket har föreslagit. Nya Ostkustbanan är det enda objektet som har uppgraderats i tre planförslag. Det är en styrka för Nya Ostkustbanan. Inför planbeslutet 2014 fanns inte en enda krona till Ostkustbanan i det förslag som Trafikverket hade lämnat till regeringen. […]

Läs mer

Statsministerns resa genom ”Flaskhalsarna i flaskhalsen”

Statsministerns resa genom ”Flaskhalsarna i flaskhalsen”

I veckan åkte statsminister Magdalena Andersson på Gamla Ostkustbanan. Hon reste mellan Stockholm och Kramfors, för att sedan åka vidare till Sollefteå. Här berättar vi varför den Gamla Ostkustbanan behöver byggas om och beskriver bristerna på den järnväg som statsministern nyligen åkte på. Sträckan Stockholm–Sundsvall och sedan vidare norrut till Umeå är SJ:s tredje viktigaste sträcka, med hög resandetillväxt och stor potential. Under 2001 var fördelningen mellan […]

Läs mer

Grattis Norrbotniabanan!

Grattis Norrbotniabanan!

I fredags lades den första rälsen på Norrbotniabanan. En historisk dag och stämningen var minst sagt uppsluppen! Det var infrastrukturminister Tomas Eneroth och Roberto Maiorana, generaldirektör på Trafikverket som skötte den symboliska spårläggningen. Med Norrbotniabanan och dubbelspår på Nya Ostkustbanan på plats halverar vi restiderna på järnväg längs med Norrlandskusten och kopplar samman transportnätverket genom den Botniska korridoren och den europeiska stomnätskorridoren Skandinavien-Medelhavet till gagn för […]

Läs mer