Emil Källström växlar spår – fokus på den gröna nyindustrialiseringen

Centerpartiets ekonomiskpolitiske talesperson Emil Källström från Örnsköldsvik kommer den 1 oktober att bli vice vd och strategisk affärsutvecklare på Sekab. Företaget har anläggningar i Örnsköldsvik som förädlar etanol till biodrivmedel och kemikalier samt utvecklar hållbara produkter av cellulosaråvaror. Källström lämnar sitt riksdagsuppdrag i september.

Källström som är utbildad ekonom vid Handelshögskolan i Stockholm valdes in i Riksdagen 2010, och utnämndes till ekonomiskpolitisk talesperson 2014. Redan som 19-åring valdes han in i kommunfullmäktige i Örnsköldsvik där han främst arbetade med frågor som rörde Norrlands framtid för att bli ”Sveriges och Europas unga, gröna och företagsamma region”. Nu tar han steget över till näringslivet och fortsätter i samma anda. 

– Aldrig har läget för ett företag med hållbara lösningar på samhällets utmaningar varit bättre. Jag tror stenhårt på Sekabs strategi att ta det här tillfället att satsa och bygga för framtiden. Vi kan med vår verksamhet göra riktig skillnad i klimatomställningen och samtidigt skapa tillväxt i Örnsköldsvik. Att få kliva ombord och bidra med mina erfarenheter känns fantastiskt roligt, säger Emil Källström.

Så sent som 2020 utsågs den då 32 årige Emil Källström till Årets parlamentariker av tidningen Fokus. För många var  hans avgångsbesked oväntat. I en debattartikel i Dagens industri den 26 augusti förklarar han sitt avhopp med att det inte längre är riksdag och regering som är motorn i den gröna omställningen, utan start-ups och och i styrelserummen.

– Vi är många som kommer att sakna Emil Källström i politiken. Han har varit en viktig kraft på många sätt. Han har gjort många viktiga insatser, inte minst i sitt stöd för dubbelspårsutbyggnaden. Nyindustrialiseringen är ett faktum. Näringslivet i norra Sverige investerar nu mer än 1 000 miljarder, med stor potential för ännu större investeringar om den fysiska infrastrukturen i form av elförsörjning, vägar, järnvägar och hamnar också utvecklas på det sätt som är nödvändigt.  Att få upp en ny snabb och effektiv järnväg mellan Gävle och Luleå för både gods och passagerare kommer att kosta runt 60 miljarder, och då är inte EU-medfinansieringen inräknad. Så det är ju en låg kostnad i förhållande till den nytta som genereras. Som vd för Nya Ostkustbanan är jag extra glad att han även fortsättningsvis har sin bas i Västernorrland. Vi hoppas kunna fortsätta jobba med honom även i framtiden, säger Ingela Bendrot vd för Nya Ostkustbanan.

Källström ersätts i riksdagen av Anne-Li Sjölund från Alnön. Hon ersatte Emil Källström även under hans föräldraledighet 2020–2021. I en intervju i Sundsvalls Tidning slår hon fast att hon kommer att driva frågan om dubbelspår på Ostkustbanan. Hon vill också driva småföretagsfrågor och ge en röst åt landsbygden.

– Vi ser fram emot kommande samarbete med Anne-Li Sjölund och kommer att boka upp ett möte med henne så fort hon är på plats i riksdagen säger Ingela Bendrot.