Intensiv rundresa för Nya Ostkustbanans vd

Nya Ostkustbanans vd Ingela Bendrot gjorde en intensiv turné från Gävle i söder till Umeå i norr. Syftet var att i första hand besöka bolagets delägare, men också att träffa företag och andra intressenter. Det blev en minst sagt intensiv vecka med många intressanta möten, varav de flesta hölls utomhus på grund av Coronapandemin.

–I vanliga fall träffas vi regelbundet, men i år har alla resor ställts in. Samtidigt går vi nu in i en intensiv fas i vår verksamhet där vårt mål är att få in så många etapper som möjligt i nästa nationella plan. För att vi ska lyckas krävs att alla gör sitt yttersta. Under hösten får vi in tre nya delägare i bolaget – Timrå kommun, Sollefteå kommun och Ånge kommun. Det stärker bolagets position ytterligare, vi går från 10 till 13 delägare. Det var extra roligt att jag kunde få till besök i både Ånge och Sollefteå, men tyvärr så lyckades jag inte få ihop min kalender med Stefan Dahlin som är kommunstyrelsens ordförande i Timrå så det besöket får jag göra senare. Jag är också tacksam över att jag fick möjlighet att träffa både Per Bill, landshövding i Gävleborg och Helen Hellemark Knutsson, landshövding i Västerbotten, säger Ingela Bendrot.

Efter bildgalleriet följer en resebeskrivning.

30 – 31 augusti Gävle–Söderhamn–Nordanstig–Timrå – Härnösand

Resan tog sin början i Gävle där hon träffade landshövdingen Per Bill på söndagseftermiddagen. Det blev ett ”walk and talk” i ett regnigt, men vackert Gävle. Måndagen inleddes med ett morgonmöte  med kommunalrådet Jörgen Edsvik, där även infrastruktursstrategen Christoffer von Bothmer från Region Gävleborg deltog. Jörgen är ledamot i Nya Ostkustbanans styrelse och samtalet kretsade kring de stora investeringar som kommer att göras i Gävle under det kommande decenniet. Det blev också ett snabbt möte med regionrådet Jan Lahenkorva utanför Gävle Central.

Därefter åkte Ingela och Christoffer vidare till Söderhamn. Där väntade rundresa i kommunen tillsammans med kommunstyrelsens ordförande John-Erik Johansson, oppositionsrådet Alexandra Gard samt Ingemar Olofsson och Agneta Svensson som arbetar med infrastrukturfrågor på Söderhamns kommun. Nästa destination blev Sörfjärden i Nordanstigs kommun där kommunstyrelsens ordförande Ola Wigg, kommunstyrelsens vice ordförande Stig Eng samt kommunchefen Erik Hedlund mötte upp. Mötet hölls i Sörfjärden och kretsade mycket kring betydelsen av dubbelspårsutbyggnad, men också kring pågående upprustning av E4:an. På väg mot Härnösand stannade Ingela Bendrot och badade i Vivstavarvstjärnen, en av Sveriges mest infrastrukturnära badplatser. E4:an passerar på ena sidan, och järnvägen på den andra.

1-2 september Härnösand–Ånge–Sollefteå–Umeå

Natten tillbringades i Härnösand och tisdagen inleddes med möte med Glenn Nordlund som är ordförande i Nya Ostkustbanan. Därefter påbörjades färden mot Ånge. Henric Fuchs, som är  infrastruktursstrateg på  Region Västernorrland, åkte med. Första stoppet blev vid det pågående bygget av Bergsåkerstriangeln utanför Sundsvall. En triangel inom järnvägssystemet har samma funktion som en vägrondell. I det här fallet innebär Bergsåkerstriangeln att tåg som ska till eller från inlandet i framtiden slipper åka in i centrala Sundsvall och lokvända. Bergsåkerstriangeln är en väldigt viktig investering, som inte minst kommer att underlätta för alla godståg. Nästa stopp blev Ånge där kommunstyrelsens ordförande Erik Lövgren, kommunchefen Stefan Wallsten, näringslivschefen Mats Gustafsson samt biträdande kommunchefen Erik Kristow mötte upp.  Efter en kort presentation av kommunen åkte sällskapet vidare  till Ånge rangerbangård – en imponerande anläggning. I från tornet fick besökarna en makalös utsikt över bangården, och också möjlighet att se pågående rangeringar.

Därefter ställdes GPS:en in på Sollefteå, närmare bestämt vackra Hallstaberget. På morgonen var hela ådalen täckt med ett molntäcke, och Ingela och Henric åkte ned mot Långsele där kommunstyrelsens ordförande Johan Andersson väntade tillsammans med kommunchefen Anna-Sofia Kulluvaara och vice ordförande i kommunstyrelsen Birgitta Häggkvist. Första programpunkten var ett besök på bolaget Railcare som är ett ledande specialistföretag inom järnvägsbranschen. Efter en intressant företagspresentation väntade besök i bolagets verkstäder där olika typer av lok var inne för uppgraderingar. Nästa stopp var Österåsen, som är ett livsstilsmedicinskt center. Där bjöds det på kaffe i den vackra örtagården, samtidigt som kommunledningen presenterade Sollefteå kommun.

Från Sollefteå åkte sedan Ingela och Henric ned till Kramfors, där Henric hoppade på tåget mot Härnösand. Ingela fortsatte i rask takt vidare mot Umeå där möte med nytillträdda landshövdingen Helene Hellemark Knutsson väntade.  Umeå kommer att gynnas av Norrbotniabanan, men också av Nya Ostkustbanan. Det blev bra diskussioner om nuvarande och kommande utmaningar inom infrastrukturområdet.

lastbilshytter lastas dagligen in i slutna containrar med öppningsbar sida på Volvo Lastvagnars hyttfabrik vid Umeälven. Containrarna transporteras sedan med biogasdrivna lastbilar till kombiterminalen i Umeå, där de lastas på Real Rails tåg.  Väl framme i Göteborg hämtas containrarna upp av biogasdrivna lastbilar och transporteras till Volvo Lastvagnars tillverkningsfabrik i Tuve utanför Göteborg. På eftermiddagen begav sig Ingela Bendrot ned mot Örnsköldsvik, där möte med Elvy Söderström väntade. Elvy brukar kallas för ”Botniabanans mamma” och är numera ordförande i Botniska korridoren, ett samarbete där Nya Ostkustbanan deltar aktivt. På fredagsmorgonen blev det ett kort möte med kommunstyrelsens ordförande Per Nylén, innan resan fortsatte söderut. Det blev även ett kort stopp i Kramfors för möte med Malin Svanholm som är kommunstyrelsens ordförande. Den intensiva arbetsveckan avslutades på bästa tänkbara sätt – med en surströmmingsskiva.

Minst ett utomhusbad i varje landskap

Inför resan hade Ingela Bendrot bestämt sig för att utomhusbada i samtliga landskap som passerades. Hon höll sitt löfte. Det blev sju bad.

  • Gästrikland: Bologneskogens bad i Gävle
  • Hälsingland: Sörfjärden i Nordanstigs kommun,
  • Medelpad: Vivstavarvstjärnen och på Smitingen i Härnösand.
  • Jämtland: Kälarne
  • Ångermanland:  Ångermanälven i närheten av Sollefteå
  • Västerbotten: Ava Havsbad

–Alla bad hade sina fördelar. Smitingen var vackrast, kanske beroende på att solen höll på att gå ned. Sörfjärden var också mäktig med sina  långa fina sandstränder. Det var också häftigt att få bada i Ångermanälven, det har jag aldrig gjort tidigare. När jag badade i Vivstavarvstjärnen i Timrå kom tåget farande bara några tiotal meter bort, det var en ovanlig upplevelse. Det var också roligt att bada på Bolognebadet, en mycket fin badplats med stora bryggor och utomhusgym. Där hade jag dessutom egen badvakt i form av landshövdingen Per Bill med mig!