Sundsvall får Sveriges snabbaste tåg – så blir SJ:s nya storsatsning

Snabbtåg Stockholm–Sundsvall på två timmar är snart en realitet.  Det är en av de sträckor i landet som kommer att trafikeras av den nya generationens tåg, vars maxhastighet ligger på 250 kilometer i timmen.

– Sveriges snabbaste tåg ska rulla på Ostkustbanan från och med 2023, berättar SJ:s affärschef Jan Kyrk.

Sedan klimatdebatten tog fart, företagens resepolicyer ändrades och nattposten från norr började rulla på räls har inrikesflyget minskat i Sverige. Exempelvis minskade antalet flygpassagerare på kommunägda Sundsvall–Härnösands flygplats uppemot en fjärdedel under 2018, ett tapp på 26 000 passagerare bara under januari–september. Enligt Jan Kyrk var fördelningen i marknadsandelar mellan flyg och tåg på sträckan Sundsvall–Stockholm 70-30 till flygets fördel för cirka tjugo år sedan.

– Numera tar sju av tio tåget och bara tre av tio väljer flyget, konstaterar Jan Kyrk och tillägger:

– Vi hade inte räknat med att reseökningen skulle gå så fort. Ökningar från ett år till ett annat på en till tre procent brukar vi vara nöjda med. Tittar vi på sträckan Sundsvall–Stockholm i båda riktningar ligger vi jättehögt, 25 procent högre de senaste tolv månaderna.

– Att vi har fått en sådan positiv reaktion gör självklart att vi är beredda att ta ytterligare steg, säger han.

Jan Kyrk bedömer att tågresandet längs kusten i södra Norrland kommer att öka stort.

– Här finns en av våra snabbast växande marknader och vi känner oss helt säkra på att de nya snabbtågen kommer behövas här. Vår satsning ligger helt rätt i tiden, menar SJ:s affärschef.

Förutom upprusning av befintlig tågpark/befintliga tågmodeller satsar SJ alltså på nya snabbtåg. Tågmodellen kommer att ha 100 sittplatser fler jämfört med dagens snabbtåg och ha en toppfart på 250 kilometer i timmen.
Hur mycket snabbare kan resan mellan Sundsvall och Stockholm komma att bli?

– Vår ambition är att korta restiden avsevärt, men det beror på hur infrastrukturen utvecklas och framskrider i övrigt. Med ett fullt utbyggt dubbelspår kommer sträckans restid att halveras till cirka två timmar.

Då finns ingen anledning att ta flyget på den sträckan?

– Inte för en affärsresenär som ska till Stockholm city i alla fall. Även de som ska till Arlanda kommer att attraheras av kortare restider och fler tågavgångar

Hur fungerar det i dagsläget, hur punktliga är tågen på Ostkustbanan?

– Vår bedömning är att det fungerar relativt bra längs Ostkustbanan och vi verkar för att det ska bli ännu bättre.
SJ:s affärschef gläds över Trafikverkets ambitioner med Nya Ostkustbanan och lyhördhet i dialogen med SJ.

– Vi pushar på varandra, avslutar Jan Kyrk.