Projekt nya Ostkustbanan ersätts med uthålligt bolag

Under de senaste fyra åren har nya Ostkustbanan drivits som projekt av Region Gävleborg, landstinget i Västernorrland och kommunerna Gävle, Söderhamn, Nordanstig, Hudiksvall, Sundsvall, Timrå, Härnösand, Sollefteå, Kramfors och Örnsköldsvik, projektägare har varit Länsstyrelsen i Västernorrland. Under hösten har landsting, region och kommuner längs norrlandskusten bildat ett bolag för att påskynda förverkligandet av dubbelspårsutbyggnad mellan Gävle och Härnösand.

Fotograf: Patrick Trädgårdh

Fotograf: Patrick Trädgårdh

I augusti bildades ett bolag och en styrelse valdes med representanter från alla delägare. Till styrelseordförande valdes Peder Björk som även är kommunalråd i Sundsvalls kommun och till vice ordförande valdes Eva Lindberg (tidigare Tjernström) regionråd i Region Gävleborg.

– Samarbetet efter södra norrlandskusten har fungerat mycket bra under lång tid mellan kommuner, region, landsting och länsstyrelsen och Trafikverket. Från mitten av – 80-talets snabbtågsarbete till dagens arbete med projekt som Samordnad planering, Ostkustbaneprojekt, Den attraktiva regionen (DAR) och nu med ett nybildat bolag, säger Kerstin Oremark, infrastrukturstrateg, Region Gävleborg.

Under hösten har projektet nya Ostkustbanan och bolaget arbetat tillsammans med påverkansinsatser samt överlämning och utfasning av projektet som avslutas den 31 januari 2016.

– Syftet är att på ett långsiktigt sätt arbeta för att få till ett dubbelspår mellan Gävle och Härnösand. Att bilda ett bolag skickar en signal om att vi är seriösa och uthålliga, säger Hans Dunder, samhällsplanerare på Sundsvalls kommun.

För att läsa mer Samordnad planering Gävle-Sundsvall besök Trafikverkets webbplats.

För att läsa mer om projekt Attraktiva regionen besök Trafikverkets webbplats (se exempelvis Pilot 4 om Hudiksvall i spalten till höger )